ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gudrun Gregoriusdotter - norskt 1200-tal  (läst 464 gånger)

2019-10-08, 12:23
läst 464 gånger

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-07-29, 09:34
    • Visa profil
Hej!
Jag har en gren som letar sig till 1200-talets Norge och jag försöker hitta källor till Gudrun Gregoriusdotters härkomst. Vad jag kan läsa mig till är följande enligt Norsk Biografisk Leksikon (Stovreimsätten bl.a.): Filippus Simonson ”Balgerkung” död 1217 har en bror Anders Simonsson. Anders Simonsson är gift med Gudrun Gregoriusdotter och de har sonen son Gregorius Andersson. Han gifte sig i sin tur med Håkon IV:s dotter Cecilia Håkonsdotter. Min ana fortsätter sedan med deras son Andres. Detta uppfattar jag som vedertagen fakta och har inte grävt djupare i.

Min fråga gäller dock Anders Simonssons hustru Gudrun Gregoriusdotter. På nätet florerar åtskilliga teorier – utan angivande av källor. En variant är att hon är dotter till Gregorius Dagsson (om honom , läs exempelvis på norsk Wikipedia.) En annan förekommande teori är att hon är dotter till Gregorius Jonsson, som uppges vara dotterson av Harald Gille. Finns här någon som har stött på denna frågeställning och som känner till några belägg för teorierna? Hade varit spännande att komma vidare här. Kloka synpunkter mottages med största tacksamhet!
Andreas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna