ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ingrid Andersdotter Hellström  (läst 1233 gånger)

2019-10-05, 11:00
läst 1233 gånger

Utloggad Anita Lidström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 11:15
    • Visa profil
Hej!
Söker föräldrarna till Ingri Andersdotter Hellström f 1693?- d 6 maj 1743 i Berga, Sunne, Värmland (Sunne C:4 s 365) . Anges i dödsnotisen vara 50 år.



Ingri gifter sig i Filipstad med kopparsmeden och bruksägaren Jonas Nyqvist (f ~1664 d 1750 Sunne.) I vigselnotisen står " mad från Hellefors" ( Filipstad C:4 s 16) .
De får fyra barn i Filipstad - men svårt knyta något av dopvittnena till Ingri.


Först efter flytt till Berga ( 1719) använder Ingrid släktnamnet Hellström.


Finns tyvärr ingen Ingrid född i Hällefors vid denna tid som passar in!
Närmast kommer Anders Ingewaldssons dotter Ingrid f 1689 men hon gifter sig på hemmaplan och lämnar aldrig Hällefors.



Tänker vi oss att Ingrid istället var ca 60 år vid sin död ( funkar med barnafödandet) så skulle hon ha varit 26 år ( och inte 16!) vid bröllopet. Bra kandidat är då Anders Pädersson/ Persson Huggs dotter Ingrid Andersdotter född i Knuten, Hällefors 21 mars 1682. Fadern Anders Persson ( 1641-1725) var sexman och nämndeman vid gruvtinget. Modern Ingrid Giälarsdotter ( ca 1643-1706) .
Ingen tycks ännu ha spårat vart denna Ingrid tagit vägen. Systern Sigrid gifte sig dock 6 feb  1715 med bergsmannen Daniel Persson från Gåsborn. Där närmar vi oss Filipstad.
Brodern Lars Andersson( 1679-1725)  tar namnet Hellström, han blir Häradsfogde i Närke. Det bör i tid kunna sammanfalla med när Ingrid börjar kalla sig Hellström.




Glad om någon kan bidra med synpunkter som kan bekräfta eller vederlägga hypotesen.


Med vänlig hälsning, Anita
 






2019-10-05, 20:29
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5026
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:12
    • Visa profil
Ingri gifter sig i Filipstad med kopparsmeden och bruksägaren Jonas Nyqvist (f ~1664 d 1750 Sunne.) I vigselnotisen står " mad från Hellefors" ( Filipstad C:4 s 16) .
Nja, jag tror det står wed Hellefors, alltså vid Hällefors. Hon kom således från själva Hällefors by, brukssamhälle eller vad det var, och inte från någon annan gård eller torp i socknen. Det kan väl vara en ledtråd, även om hon naturligtvis kan ha varit född i Knuten eller någon annanstans men bodde i Hällefors före vigseln.

2022-10-08, 11:42
Svar #2

Utloggad Inger Wikström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2023-09-27, 17:38
    • Visa profil
    • www.wikstromslakt.zoomin.se
Hej Anita!Jag letar också efter Ingrids föräldrar. Du har en intressant teori, särskilt med tanke på att brodern till Ingrid f 1682 tog namnet Hellström. Har du kunnat hitta bouppteckningen efter Anders Persson Hugg? Om han dog efter att Ingrid hade gift sig borde det kunna verifiera att det rör sig om rätt person.


2022-10-11, 10:21
Svar #3

Utloggad Anita Lidström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 11:15
    • Visa profil
Så roligt att få kontakt med en ” medsökande” !


Ingrid är min 6:e gammelmorförälder.
Jag har tyvärr inte hittat bouppteckning efter den ” tilltänkte fadern” Anders Persson Hugg. Han dör 1725 så visst borde det finnas! Han var ju sannolikt inte ” medellös” .


Är själv lite novis när det gäller att söka bouppteckningar så jag kan ha missat.


I dödsnotisen 1725 står han som Nämndemannen Anders Persson från Silfvergrufvan.




2022-10-11, 20:49
Svar #4

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Ingrid Andersdotter Hellström står även på min söklista genom hennes man Jonas Nyqvist. Och jag håller med Kalle Birgersson som för tre år sedan skrev att det i vigselnotisen står "wed Hellefors". Det står ju inte mad Hellefors.
För övrigt är det enligt min erfarenhet väldigt dåligt med äldre bouppteckningar (1700-talet) i Värmland.

2022-10-12, 12:46
Svar #5

Utloggad Anita Lidström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 11:15
    • Visa profil
Hej Kristina!


Kul med ännu fler medsökare!

Alla möjligheter måste hållas öppna - kan mycket väl stå ” wed” och inte mad … dock har det inte gett något nytt i mitt sökande. Men ger inte upp!


Bouppteckningar i Grythyttan- Hällefors är det jag letat efter. Men också där kan de ju ha varit sparsamma vid tiden .


Undrar om det finns kunskap om släkten Berger i Hällefors?
Lars Andersson Hällström- Ingrids tilltänkte bror- var gift med en Kristina Berger.
De får en dotter Ulrika Hellström. Okänt födelseår.
Hon lär gifta sig med handelsmannen Johan Fredrik Bagge i Örebro 18 aug 1741. Död 1767 Örebro.
( uppgift: Svenska Antavlor nr 276 Lars Hilding)





2022-10-14, 06:15
Svar #6

Utloggad Anita Lidström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 11:15
    • Visa profil
I avskrift från Grythytte dombok 1677 står att läsa :
” Resolverades det att Anders Pedersson vid Hälleforsen skall njuta det torp efter hans salig fader finnes/…..” . ( 1677-06-25)
Därefter nämns bröderna Olof och Börje Pederssöner så det bör vara klart att domsagan gäller Anders Persson Hugg.
Detta stärker i mina ögon att texten i Ingrid Andersson Hällströms bröllopsnotis 28 nov 1709 i Filipstad ska uttydas ’ vid Hällefors” som påpekats i inlägg ovan.
Ännu en pusselbit som talar för att hon ÄR dotter till Anders Persson Hugg?

2022-10-15, 21:31
Svar #7

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Det står tydligt "wed Hellefors". Teorierna om hennes härkomst kan jag ingen uppfattning om. Några källor vore förstås bra.  :)

2022-10-18, 15:37
Svar #8

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Hej Anita

Du har intressanta teorier men jag saknar källor.
Hur vet du t ex att Ingrid har en syster som heter Sigrid? Jag ser att en piga Sigrid Andersdotter i Knutarna gifter sig 1715 med en Daniel Persson från Gåsborn.
Hällefors (T) C:2 (1698-1717) Bild 96 (AID: v53299.b96, NAD: SE/ULA/10427)
Att Ingrid skulle kunna vara född 10 år tidigare har även jag funderat över. Men den som föds den 21 mars 1682 är en Kerstin, dotter till Olof Pedersson Hugg.
Anders Pederssons dotter Ingrid står på raden ovanför och är född den 24 mars.
Under dessa båda notiser upprepas Anders Pederssons barn Ingred.
Hällefors (T) C:1 (1676-1693) Bild 18 / sid 34 (AID: v53298.b18.s34, NAD: SE/ULA/10427)
Anders och Olof verkar vara bröder, men jag kan bara se att det är Olof som har tillnamnet Hugg. Var har du sett att Anders kallas Hugg?
Knuten kan jag inte se i någon av dessa födelsenotiser. Varifrån har du den uppgiften?
På vad sätt styrker utslaget i Grythytte dombok att Ingrid Hellström är dotter till Anders Persson?
Din teori kan ju stämma ändå.  Att Ingrids mor också skulle heta Ingrid är ett gott tecken. Det namnet fortsätter genom hela släkten.

2022-10-18, 21:59
Svar #9

Utloggad Anita Lidström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 11:15
    • Visa profil
Hej Kristina!


Tack för dina frågor. De fick mig att granska mina källor på nyttt.


Anders Persson nämns inte i kyrkböckerna med tillnamnet Hugg. Uppgiften har jag från sekundärkällan Anders Hildings Antavlor.


Tack för rättelsen angående Ingrids födelsedag - det ska vara den 21 mars och inget annat.

Systern  Sigrids födelsenotis återfinns i Hällefors C:1 sid 61. Vigselnotisen du nämner om pigan Sigrid Andersdotter från Knuten som gifte sig med Daniel Persson i Gåsborn bör gälla denna Sigrid.


Uppgiften om boende i Knuten är sannolikt från Sigrids vigselnotis och behöver ju inte gälla resten av familjen.


Jag har varit lite upphängd på uppgiften om Knuten och andra äldre tolkningar om att Ingrid skulle vara ” Mad” från Hällefors. Att det ska utläsas ” wed Hällefors” öppnar en ny dörr. Att jag ser utdraget ur domboken som en indikation på att Anders Persson skulle vara Ingrids far har sin grund i att han där står som boende vid Hälleforsen ( inte Knuten). Det är ändå ett steg att kunna fastställa att de har likartad ortangivelse tänker jag.


Viktigt i sammanhanget är  att ingen annan Ingrid Andersdotter som kan passa in på ” vår Ingrid” är född inom rimlig tidsperiod.

Mitt vidare sökande är nu inriktat på tilltänkte brodern Lars Andersson Hellström gift med Kristina Berger. Hoppas på ytterligare kopplingar. Är så nyfiken på denne man! Det är ju möjligt att han träffat på Ingrids make Jonas Nyqvist i något sammanhang. Kanske inom Bergskollegiet?


Och som sagt : att hitta en bouppteckning vore guld värt.


Mvh
Anita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna