ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilken är födelseplatsen då 2 inlägg i födelsebok  (läst 1377 gånger)

2019-10-04, 02:03
läst 1377 gånger

Utloggad Mats Hessel

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2020-06-06, 16:26
    • Visa profil
Hej.
Har en person som har 2 stycken inlägg i födelseboken i 2 olika städer.
Den övre bilden är från Säby, och den undre från Norra Solberga. Som hänvisar till varandra.

HUR ska jag läsa av sådant här?
Just vid tillfället bodde de i Norra Solberga, kan det vara så att om de tog semester/hälsade på vänner/familj i Säby och RÅKADE föda där (eller med mening), och då skrevs man i staden man föddes i, OCH i staden föräldrarna var bosatta/bokförda i oavsett var man föds?

Vet inte om det står "Avis till födsel till..." på första bilden, om det menas med någonting att det är en avi.
Om någon kan översätta dessa bilder digitalt så jag fattar vad det står, så uppskattar jag det så jag vet hur man ska tolka det.

2019-10-04, 03:36
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 03:37
    • Visa profil
Barnet skall räknas till den församling där föräldrarna (eller modern) är skriven. Där nedkomsten faktiskt sker noterar prästen barnet men skickar attest till moderns/föräldrarnas församling. Ibland har barnen årsnummer och då saknar barnet nummer i den ena församlingen, där det inte skall räknas in i födelsestatistiken. Undantag finns, t ex för att socknen försökte få andra församlingen att ta ansvaret för barnet, att moderns/föräldrarnas bostadsort var diskutabel, att prästerna gjorde fel eller att reglerna var sådana att man gjorde tvärtom, jag är t ex född i staden där BB låg, inte där föräldrarna bodde, vilket gällde ett tag på 1900-talet.

2019-10-04, 23:00
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21877
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:08
    • Visa profil
Observera att bilderna du lagt ut inte är hämtade från originalkällorna; Säby respektive Norra Solberga födelse- och dopbok, utan från andrahandskällor; SCB-utdragen ur dessa böcker.

Avis är detsamma som numera stavas avi: meddelande. 

Säby:
Avis om födelse till Pastorsämbetet i Norra Sol-
berga 25/8 22. Attest dit om dop 29/9 22.

Norra Solberga:
Nedkomstort: Säby församling.
Utdrag från pastorsämbetet i Säby församling den 25/8 22.

Fram till runt mitten av 1940-talet bokfördes man som född i den församling där man faktiskt föddes, därefter i den församling där modern var skriven vid tiden för nedkomsten oavsett var den ägde rum.

Under senare delen av 1800-talet blev det allt vanligare med noteringar i födelseböckerna av det slag du funnit: moderns hemförsamling underrättades om att hon fött barn på annan ort.
Hälsar vänligen
Maud

2019-11-11, 14:08
Svar #3

Utloggad Mats Hessel

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2020-06-06, 16:26
    • Visa profil

Tack för svaren!!

Barnet skall räknas till den församling där föräldrarna (eller modern) är skriven. Där nedkomsten faktiskt sker noterar prästen barnet men skickar attest till moderns/föräldrarnas församling. Ibland har barnen årsnummer och då saknar barnet nummer i den ena församlingen, där det inte skall räknas in i födelsestatistiken.
Fram till runt mitten av 1940-talet bokfördes man som född i den församling där man faktiskt föddes, därefter i den församling där modern var skriven vid tiden för nedkomsten oavsett var den ägde rum.

Det är det som är konstigt... för modern bodde i N. Solberga, men ändå står barnet som född (1922) i Säby i husförhörsböckerna...
Däremot står det i födelseboken, i Säbys, efter födelsedatumet, "Räknad till församlingen" pojke eller flicka, och alla de valen är överstrukna. Även födelsedatat och "Inskrivningens löpande årsnummer" är överskruket, ifyllt men sedan överstruket.
Och i N. Solbergas födelsebok är allt det som jag nämnde innan i skrivet och EJ överstruket.
Så husförhörsboken säger Säby, och födelseböckerna säger då N. Solberga (där modern var inskriven när barnet föddes).
Så vad gäller? Husförhörsböckerna namnger faktiskt nedslag, och födelseboken säger lagligt (korrekt) nedslag från de bestämmelser som fanns vid det året? Så om detta gällde mig, född -22, var ska jag säga att jag då är född?


Observera att bilderna du lagt ut inte är hämtade från originalkällorna.

Säby:
Avis om födelse till Pastorsämbetet i Norra Sol-
berga 25/8 22. Attest dit om dop 29/9 22.
Norra Solberga:
Nedkomstort: Säby församling.
Utdrag från pastorsämbetet i Säby församling den 25/8 22.

Inte originalkällorna?? De kommer från Riksarkivets hemsida..
Och Google säger "prästerna kopierade originalen till S.C.B.". Aldrig tänkt på vad SCB står för  :-p
Och ser SVAR har också SCB. Så hur letar jag i originalen? Googlade svar säger Landsarkivet i Uppsala inte har kopierat dem digitalt. Ska man då kontakta dom till vilken bok/år/sida/rad man hittat i SCB som man vill se i originalen då de skickar ett foto?

Åh, vad bra, då fattar jag iaf vad de menar och kan förstå hur de tänker med dessa notiser i flera födelseböcker vid samma problem.

2019-11-12, 13:07
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21877
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:08
    • Visa profil

Här är födelse- och dopnotisen i originalboken, Säby (F) C:19 (1918-1948) fol 66:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/80007858_00079

Norra Solberga födelse- och dopbok 1915–1949 bör bli tillgänglig på nätet efter årsskiftet då sekretessgränsen (70 år) passerats.
—-


Det är landsarkivet i Vadstena som förvarar kyrkoarkiv från Jönköpings län (samt Kalmar, Kronobergs och Östergötlands län).
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna