ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Family Finder Chromosome Browser  (läst 1863 gånger)

2019-10-02, 14:57
läst 1863 gånger

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Hej!

Jag är helt ny när det gäller släktforskning och DNA sen nån vecka men jag lär mig något nytt dag för dag  :)

Undrar lite ang en träff där jag också kollade Chromosome Browser.
En träff som både jag och min halvsyster (olika fäder) har, 88/13 och 107/13, 3rd-5th Cousin, och som förbryllar mig lite.
Jag känner denna träff och vi visste redan vårt släktskap, via min fars sida, 6 generationer bakåt för min del och 4 för hennes.

När jag kollade Chromosometräffen både för mig och min syster visade det sig att på en kromosom, nr 11 hade vi exakt samma träffställe och cM på vår träff.
Vad betyder det exakt?
Är vår gemensamma träff släkt med oss via mödernet eller hur ska jag tolka det?

Mvh,
Jörgen


Mvh,
Jörgen

2019-10-03, 03:23
Svar #1

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Jörgen!

Det förvånar mig lite att ingen annan har svarat på din fråga eftersom det finns en hel del folk här som är betydligt mer insatta i detaljerna om hur man skall tolka ett autosomalt DNA test.

Detta sagt av undertecknad som drog igång hela diskussionen om DNA-genealogi och dess enorma möjligheter för drygt 20 år sen 1999. Kan konstatera att jag hade mer rätt än jag trodde att jag skulle få då!  8)

Hur som helst, för att besvara din fråga, så tolkar jag det som att du (på din fars sida) och din halvsyster (uppenbarligen på hennes fars sida) är släkt med en tredje person (en kvinna) "Jag känner denna träff och vi visste redan vårt släktskap, via min fars sida, 6 generationer bakåt för min del och 4 för hennes.". Lite oklar syftning där eftersom "hennes" skulle kunna syfta på din halvsyster, men jag antar att det syftar på den tredje personen, som alltså är en kvinna.
Är detta korrekt?

I så fall är ju den enda förklaringen att din halvsysters far och din far är släkt någonstans i 4-6 generationen bakåt! Har du kartlagt din halvsysters fäderneanor?

Med vänliga hälsningar

Gabriel

2019-10-03, 12:47
Svar #2

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Hej Gabriel!
Tack för svar! Jag har noterat att det finns ganska många frågor på forumet ang DNA som inte blir besvarade.
Du har rätt, med "hennes" syftade jag på den tredje personen. Min halvsysters fäderneanor är bara kartlagda några generationer ännu.
Det som gjorde mig förvånad var att den tredje personen har match på min mormors kusin som ju går via mödernet, men där hittade jag idag att denna mormors kusin också hade rötter via sin far till samma område som den "tredje" så det borde förklara denna match. Om min och min halvsysters match på "tredje" personen inte gick via våra fäderne skulle det betyda att "alla var släkt med alla"....

Men angående kromosomträffen jag och min halvsyster hade på den "tredje" och där en del av träffen var en exakt match på samma kromosom på samma ställe och av samma storlek. Betyder det något? Kan man utifrån det dra någon slutsats?

Mvh,
Jörgen
Mvh,
Jörgen

2019-10-03, 15:30
Svar #3

Utloggad Anti Poika

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1729
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 19:57
    • Visa profil
Identifiera de anor ni har gemensamt. Sök efter fler testade i listan som du/ni har detta block gemensamt med och om så är fallet identifiera även här gemensamma anor. Teoretiskt sett är det egentligen inte ens 100 % säkert att dna-blocket som du kallar kromosomträffen hör till antingen moderssidan eller de båda fädernas sida utan skulle t.o.m. kunna höra till modersidan för dig och faderssidan för halvsystern eller tvärtom. Titta även i datalistan och se efter om blocket utgörs av flera småblock, eftersom detta inte syns i chromosombrowsern. Det framgår inte av frågan om moderssidan är utredd sådär åtta generationer bakåt. Vi som svarar här kan inte bara utgå ifrån att så är fallet och är frågan oklar är det osäkert om det alls blir något svar. Så frågan är väl med andra ord nästan omöjlig att besvara.

Mvh Anti
Mvh Anti

2019-10-03, 19:54
Svar #4

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Tack för inspel!


På frågan om moderssidan är utredd sådär åtta generationer blir svaret ja, men inte alla delar.
För att konkretisera frågan: om jag och min halvsyster har ett DNA-block (kromosomträff)  på samma kromosom på samma ställe och samma värde på en tredje person, betyder det att vi alla tre har en gemensam ana?

Mvh,
Jörgen
Mvh,
Jörgen

2019-10-05, 14:19
Svar #5

Utloggad Anti Poika

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1729
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 19:57
    • Visa profil
Om det är samma dna-segment så är svaret kort och gott ja. Det behöver inte vara lika långt gentemot de olika matchande personerna men behöver förstås vara överlappande. Någonstans i träden bör då en närmaste gemensamma ana (anor när det gäller föräldraparet) kunna hittas.

Vad jag ville få fram i det mindre lysande exemplet ovan är att det inte i Chromosome browser i Family finder syns från vilken sida i trädet, alltså faderns och moderns respektive sida, som dna-segmentet kommer ifrån. Vi får ju två fulla upplagor från föräldrarna, något som en nybörjare inte alltid tänker på.

Mvh Anti
Mvh Anti

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna