Forum > Genetisk genealogi (DNA)

okänd far - rätt spår?

(1/1)

Jörgen Ingman:
Hej!

Jag är helt ny på DNA-forksning men lovade försöka hitta en okänd fader till en släkting som gjorde ett autosomalt test via Family Tree.
Det ser ut som jag kan ha lyckats men skulle gärna vilja ha feedback från någon mer erfaren . Finns det t ex fler varianter som jag missat som jag bör ta i beaktning?

OBS att eftersom utredningen inkluderar flera levande personer är alla namn fiktiva.

Kan berätta att det ryktats om 4 olika kandidater men alla med stora frågetecken.
Resultatet av DNA-testet:
En match hade 206/60 med 2nd-3rd cousins släktskap. Jag kallar honom Erik. Han råkade vara född i samma lilla by som en av kandidaterna (Per) också var född i. Det visade sig att Eriks far och Per är kusiner. Det betyder att min släkting Eva och Erik är tremänningar om kandidaten Per är rätt.

Två andra DNA träffar Eva fick, båda också 2nd to 3rd cousin, Sara och Lars som troligen är mor och son med 143/30 och 135/36. De hade inga släktträd utlagda men väldigt ovanliga efternamn så jag hittade dem ändå. Lars är född 1951 så den födseln kunde jag inte kolla, men Sara är född i en by i ett helt annat län än Eva. Pers mormor Lena, född 1863 råkar vara född i en by i en grannsocken till Saras by och intressant nog så är Saras farmor Maria också född i den byn. Nu är vi redan i mitten och början av 1800-talet. 

Lenas farfar heter Olof Jonsson, f 1810 och hennes farmor Elsa Jonsdotter, f 1813. Lenas mormor heter Agnes Svensdotter, f 1820. Saras farmors föräldrar heter Anton Svensson, f 1814 och Rut Jonsdotter, f 1818.
Det pekar på att någon av Lenas och Saras anor skulle kunna vara syskon men det gick inte kolla då födelseböcker saknades då. Så den "matchen" gick inte verifiera men att man skulle hamna i den lilla byn så långt bort från två olika håll av en slump är väl ganska osannolikt?

Jag tycker att släktskapet enligt DNA-resultatet för Sara och Lars är väl högt men förmodligen förklaras det av att byn ligger i en gränssocken till Finnskogarna och Eva har 19% finskt ursprung enligt DNAt och hon har inga skogsfinnar på mors sida, så längre tillbaka är det väl troligt att man hamnar i Finnskogarna också.

Påpekar igen att alla namnen är påhittade!

Kan jag utifrån detta säga att kandidaten Per verkligen är rätt far?

Hoppas på lite feedback  :)

Mvh,
Jörgen

PS. Måste nämna att för Sara och Lars hade Eva X-match också däremot inte på Erik. Jag vet inte än riktigt hur viktigt X-match är eller vad det säger.

Anti Poika:
Det ser ut som att ni har Per som kandidat nummer ett. Försök forska vidare kring honom. Det hade varit bra om något barn eller syskonbarn till Per hade varit testad. Men även om barnbarn till Pers föräldrar hade varit det, för då hade ni kommit ett steg närmare, än i fallet Erik, när det gäller den mest närliggande gemensamma anan (MRCA, most recent common ancestor), vilket borde ge en aning starkare indikation på möjligheten att antagandet skulle kunna stämma.

För de skogsfinska områdena är det inte konstigt om siffrorna visar en eller flera generationers närmare släktskap, så lita inte på beräkningarna av hur nära släkt ni kan vara.

Jag är ingen expert på DNA-forskning men har insett att det inte är så lätt att hitta relationsbanden som det först kan se ut. Ni har hittat ett spår till Per via Erik och en koppling på ytterligare ett par, tre generationers avstånd men att ni är osäkra på hur kopplingen ser ut i det "traditionella" genealogiska trädet. Det behövs mer kartläggning, inte minst att utesluta diverse kopplingar. Så bygg fler träd och försök förstå vilka dna-segment som hör till vilka grenar.

Mvh Anti

Jörgen Ingman:
Stort tack för att du tog dig tid att svara!

Förstår naturligtvis att det krävs mer bevis. Kan tänka mig att om man ska undersöka fler möjliga utifrån Erik så blir det en del jobb. Om jag tänker rätt måste man då först gå tillbaka tre kanske fyra generationer och sen framåt för att hitta fler möjliga kandidater och även utesluta andra.
Per lever idag, han är drygt 80 år så det lättaste skulle förstås vara att DNA-testa honom. Han har även fyra barn. Men det är ju känsligt så jag vet inte om man bara kan ringa upp och be någon av dem ställa upp. Men som sagt det skulle ju helt klart vara den snabbaste vägen för att få svar. Till saken hör att Per hade fem äldre bröder som ju också är lika stora träffar.

De tre andra kandidaterna, jag poängterar att alla varit på väldigt lösa grunder utifrån vad folk på byn trott, har vi eliminerat just nu. Eva hade nämligen ingen DNA-träff i de områden de är födda.

Mvh,
Jörgen

Anti Poika:
Det finns vägar att komma vidare genom dna-forskning som jag antytt i mitt tidigare svar. Det behövs kunskap och tid. Man behöver inom detta fält bygga upp en "beviskedja" på något liknande sätt som inom den "vanliga" släktforskningen. När det kommer till Erik-spåret, hur vet ni att det inte förekommit "andra felsteg" inom släkten? För mig som utomstående är det även svårt att bedöma hur välutredda de inblandade släktträden är. Frågorna kan bli många. Låt det ta tid. Rätt som det är dyker det upp fler närliggande tåtar att nysta i.

Jag lämnar frågan om eller hur ni ska kontakta "kandidaten", men gör det inte genom att lägga fram de "resultat" som framkommit här.

Det borde gå att komma närmare svaret. Den okände fadern levde ju inte i slutet av 1700-talet.

Mvh Anti

Navigering

[0] Meddelandeindex

Gå till fullversion