ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Blankenhagen Sundborn  (läst 545 gånger)

2019-09-30, 09:05
läst 545 gånger

Utloggad Anders Häggström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 15:13
    • Visa profil
Hej,jag kan inte läsa vad det står om Blankenhagen i husförhörslängden Sundborn 1750-1766 sid 323 om Blankenhagen. Kan någon hjälpa mig med det vore jag tacksam. Det avser förmodligen Germund född 1723. Hans far Carl är noterad nedanför tillsammans med modern Christina Folkern och systrarna Chritina Elisabeth och Ulrica samt en mademoiselle Forsberg?.
MvhAnders Häggström

2019-10-01, 18:28
Svar #1

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5426
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:11
    • Visa profil
Germund nämns inte. Det står Rådman Blankenhagens tjänstefolk (som räknas upp) sen kommer rådman Carl Blankenhagen och hustrun och döttrarna.
Noteringen överst på sidan: NB (Nota Bene) slutes utur Tabel --- tillika med själva herrskapet.
Lite märkligt för i nästa hf finns de på Hyttenäs AI:5 s 80 och 73.
Tyvärr saknas mantalslängd. Sonen kan ha varit huvudansvarig för gården när fadern blivit äldre, men varför blir han inte namngiven?
Det finns bra uppg. om familjen i "Med Dalälven från källan till havet del 3" på nätet.
Där anges att sonen Germund gifte sig i Falun 1765.
Margaretha

2019-10-01, 20:09
Svar #2

Utloggad Anders Häggström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 15:13
    • Visa profil
Tack Margaretha,Jag får träna lite mer på att läsa gamla handstilar.MvhAnders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna