ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Måns Månsson - Östra Hult  (läst 557 gånger)

2019-09-29, 22:24
läst 557 gånger

Utloggad Magnus Scott

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 18:26
    • Visa profil
Hej allesammans,

söker all information som går att få fram om en Måns Månsson boendes i Östra Hult.

Han ska vara född 1632 och avliden 1717, då i Haraldstorp, Bringetofta, dit han uppgetts flytta ca 1705-1708 efter att ha ingått äktenskap med en Karin Ingemarsdotter.

Han har tidigare varit gift i Almesåkra med en annan Karin och har med henne flera barn, bland annat Kirsten, född 1689, Elin (gift 1702), Olof (gift 1703) och Nilla (gift 1704). Jag försöker få fram om han även kan ha haft en son, Carl, som var bosatt i Lilla Säfveda, Bringetofta, 1732.

Hoppas någon kan hjälpa mig, eventuellt att tyda mantalslängderna då jag själv har svårt för detta.

Tack för hjälpen!

Allt gott!

// Magnus Scott

2019-09-30, 22:43
Svar #1

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Jag känner till åtta barn till Måns Månsson i Ö Hult, Almesåkra, sedan bosatt på Haraldstorp. Inget av dessa barn hette Carl.
Kanske mitt förslag om att CM kom från L Sävda i Bringetofta, g m Ingrid Persdtr fr Drageryd inte var helt tokigt?

2019-10-01, 02:00
Svar #2

Utloggad Magnus Scott

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 18:26
    • Visa profil
Hej igen, Nils!

Jag är faktiskt benägen att tro att du har helt rätt om Carl Månsson från Lilla Sävda, dock gift med Catharina Persdotter om man ska tro födelseböckerna. Stort tack för detta tips. Det var bara att jag stötte på Måns Månsson i Haraldstorp och tänkte att det kunde vara värt att undersöka på vägen.

Försöker nu tyda Mantalslängderna i Bringetofta, vilket jag villigt erkänner inte är min starka sida då jag har för liten datorskärm, för dålig syn och tillika svårt för att tyda prästens handstil :).

Såvitt jag kan se så bor det dock så sent som 1744 kvar en Måns i Lilla Sävda. Vet du om detta kan vara en fader/bror till Carl Månsson? Har tyvärr inte hittat Carl i födelselängderna. På gården finns även en Adam med hustru, vet inte heller om detta kan vara en släkting.

Som sagt: tack än en gång för hjälpen! Har du fler tips mottages de gärna med tacksamhet.

Allt gott!

// Magnus Scott

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna