ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var jobbade Fanny Elisabeth Ahlstedt f.1859  (läst 734 gånger)

2019-09-29, 16:13
läst 734 gånger

Utloggad Anna-Karin Majlöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2022-09-18, 03:46
    • Visa profil
Fanny Elisabeth Ahlstedt född 1859 (stockholm) var barnmorska samt ett utav vittnena vid min morfars dop/födsel.

Jag undrar var Fanny Elisabeth Arbetade, arbetade hon hos en familj, eller arbetade hon enbart i Storkyrkoförsamlingen?

Jag har läst att i den församlingen barnmorskan tillhörde själv så arbetade hon även.

Är det någon som kan ge uppgifter kring arbetet och om hon arbetade på sjukhus, för en familj eller vad? Hjälpte hon alla eller arbetade hon för adeln? Eller fattiga? All info tar jag emot...


Hon hade även en Piga vid namn Emma Österberg f. 1863. Har man info kring henne så tas det gärna emot.


2019-09-29, 21:18
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Barnmorskan Fanny Elisabet Ahlstedt f. Lindström (1859–1907) var gift med perukmakaren Karl Edvard Ahlstedt (1859–1907) och hade flera barn. Familjen var bosatt i Gamla stan från och med 1884. Se rotemansarkivet.

I 1800-talets Stockholm anställdes endast examinerade barnmorskor. De anställdes av staden och var underställda stadsläkaren. En del tjänstgjorde på barnbördshusen (Allmänna BB, Pro Patria, Södra BB). Men på 1800-talet (och ännu en bra bit in på 1900-talet) skedde de flesta förlossningar i hemmet, varför ”hembarnmorskorna” var i majoritet. Fru Ahlstedt var en av dessa.

Av praktiska skäl arbetade barnmorskan i den del av staden där hon bodde – det fick inte ta onödigt lång tid att ta sig hem till barnaföderskan när bud kom.

Hälsar vänligen
Maud

2019-10-05, 00:14
Svar #2

Utloggad Anna-Karin Majlöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2022-09-18, 03:46
    • Visa profil
Några fler som hade anknytning till denna barnmorska? Kanske det var någon utav era släktingar som hade henne som dopvittne eller bm???

Puffar på tråden*

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna