ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Alfred Paul Lindroth från Vretstorp (Viby)?  (läst 1210 gånger)

2001-07-21, 10:17
läst 1210 gånger

Utloggad Bo Lindström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2010-02-21, 14:25
    • Visa profil
Jag söker information om  Alfred Paul Lindroth bakgrund för en amerikansk väns räkning. Hon har angivit trol född 1876 i Vretstorp. Emigrerade 1892-93 till USA. Död 1963 i USA.
Kanske ngn med tillgång till Emigrantskivan kan hitta honom.

2001-07-21, 20:07
Svar #1

Christer Persson

Hej!
I Örebro stadsarkivs emigrantregister (finns nedladdningsbart från deras filarkiv) finns en vagnmakareson Alfred Protus Lindroth född i Viby 1873-12-24.
Han utflyttade 1893-03-24 från Viby till Amerika.
I registret finns flera Lindroth av vilka några förmodligen är syskon till Alfred.
 
Hälsningar  
 
Christer Persson

2001-07-25, 08:49
Svar #2

Utloggad Bo Lindström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2010-02-21, 14:25
    • Visa profil
Hej Christer Persson,
 
Tack för Ditt tips om Emigrantregistret som jag nu laddat ner. Ett bra hjälpmedel!
Det är rätt person och han avled i N.Y.State i Mars 1963.
Hans barnbarn kommer hit på besök i Sept och då tänkte vi besöka Vretstorp och Lindesberg, Stockhults ägor där dom bodde vid avresan.Finns det ett emigrantmus?eum i Örebro? Vad är Stockhults ägor?  
Hans syster emigrerade enl registret redan 1888-04-16 vid 17 års ålder och Alfred var bara 19 då han åkte.
Det skulle ju kunna tyda på att ngn eller båda föräldrarna dött men jag har fn ingen möjlighet att läsa mikrokort där jag befinner mig så det får anstå till efter sommaren.
 
Hälsningar
Bosse

2001-07-25, 21:48
Svar #3

Christer Persson

Hej Bosse!
 
När det gäller emigrantmuseum tror jag inte det finns något speciellt sådant i Örebro men jag vet att Stadsarkivet har eller har haft en utställning om emigrationen. Kontakta dem!
Stockhult kan du hitta på Lantmäteriets hemsida www.lantmateriet.se och KartSök där. Gå till någon av terrängkartorna (båda största skalorna) och sök på Vretstorp. (Mellan Hallsberg och Laxå) Ett par rutor västerut ligger Stockhult strax norr om E20.
 
Hälsningar Christer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna