ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Levin Feinsilber  (läst 880 gånger)

2019-09-28, 15:06
läst 880 gånger

Utloggad Cajsa Lisa Anderson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-09-07, 21:33
    • Visa profil




Telma Rakel Feinsilber och hennes mamma Laura Gyllström är de stora mysterierna i min familj. Telma för att hon fick så många barn i hemlighet. Laura för att hon fick Telma utom äktenskapet, men gav barnet pappans efternamn, Feinsilber.


-----
Laura flyttade till Christiania som ung och arbetade som hembiträde åt familjen Abraham Joseph Koritzinsky. Han var handlare och hade urmakeri.


Abel Feinsilber var ursprungligen från ryska polen, men gifte sig och fick en rad söner med Ulrika Getta i Malmö. När Ulrika dog 1889 så gifte Abel om sig med Augusta (efternamn?) och flyttade med alla sönerna till Christiania via Tönsberg 1890. De två äldsta sönerna var jämngamla med Laura.
[/size]
[/size]Här tar dessvärre min grävande förmåga slut, men jag har några kvalificerade gissningar om vem av sönerna Feinsilber som träffade Laura och blev pappa till Telma.
[/size]
[/size]Levin Feinsilber föddes 1871, och i folkräkningen i Malmö anges det att han är urmakarlärling. Detta skulle ge en direkt koppling till familjen [/size]Koritzinsky. Det står också på ett ganska kryptiskt sätt att han flyttat till Norge via Amerika. Han återfinns dessvärre inte i någon av Oslos folkräkningar, och jag har inte hittat honom i något migrantregister. Han finns heller inte med i svensk dödbok (och Norge har inget motsvarande ännu). En av hans bröder, Isak, finns med på listor över norska judar som sändes till Auschwitz och avrättades.




[/size]

2021-09-07, 19:11
Svar #1

Utloggad Jan M Keus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2022-03-26, 18:21
    • Visa profil
Hei
Jeg vil gjerne korrespondere med deg om slekten Feinsilber. I det siste har jeg samlet en del biografiske opplysninger om slekten i Norge. Jeg vet en del om Abel, om hans andre hustru Augusta og sønnen Levin (som også ble kalt Louis).
Levin døde 1909 i Kristiania. Du kan lese om slekten i minneboken for Synagogen i Oslo "Du skal fortelle det til dine barn" (1992) og Oscar Mendelsohn's 2-bindsverk "Jødenes historie i Norge gjennom 300 år)
Hilsen

JanM
























Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna