ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Umeå domsagas häradsrätt, dombok 1777  (läst 485 gånger)

2019-09-27, 11:07
läst 485 gånger

Utloggad Mattias Palmestål

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 15:53
    • Visa profil
 Hej!
 Jag skulle behöva hjälp att tolka en lång text ur domboken. Det är ganska rörigt skrivet, hoppas på lite stöd i detta!Jag skriver det jag tror mig kunna tolka under respektive bild.
Jag lyckades inte få med bilderna direkt i texten men de finns bifogade.
En länk till Svar finns här:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0102126_00042#?c=&m=&s=&cv=41&xywh=2025%2C2236%2C4493%2C2480

 [AIa52 pag 42]
 
 
 S.D. tillkallade kronolänsman Nordendahl bonden Anders Ersson ifrå Hissiön och hans hustru Sara Christiansdotter för oloflig brännwinssälgning ...  wid kyrkioladan härtill(?)... ..... med andra halfvan(?)uti the wähl wid tillfälle någon.... ...... då de till ....... ... Hissiön ....  .... ....i ...................... ... torde .... gifvit en eller annan någon... men Nordendahl åberopadede sig til wittne ..... Nils Jon- (forts nästa sida)
 
 [AIa52 pag 43]
 
 sson ifrå Hissiön och drängen Per ....gosson, hwilka så wida.... någon wittn...liga godt ......  funnos dem ....wittnens ed... aflades ock ...till them giorda tiänliga(?).......  ..... .... ...och ..... hwar .............
intygade.
 [AIa52 pag 43_2]
 
 1:o Nils Jonsson: At han om en söndag ...... d: 16 ....... augusti .....hustru Sara Christiansdotter gifwa .......... brännewin i dess ....stugu på....  .... .... har wittnet sedt henne...... af .... emottaga betalning..... penningar och det som gifwit af 1/2 andra ....  .... som  .... samt blifwit  .... ifrån krono....

[AIa52 pag 43_3]
 
 
 2o Pehr Långström ... hustrun Sara Christiansdotter för 9 ./. gången på backen såldt (mellan raderna: i .... .... .....)... emot penningar för ....... och.......Hustru Sara Christiansdotter  ... ..... ... thertill det hade sålt något brännwin på backen utan wähl händt som hon wid ... .... ..... ... .... 1/2 .... ...ifrån sedan hon warit ........ ut följs till krogstället i Hissjön burit .... af ..... och twingat henne att gifwa ..... ......... ...... Nordendahl
 [AIa52 pag 42_4]
 
 anhålt om .... till ........ då han samma....  ....wittnen thena ej .... till .........  .... .... sådan olaglighet(?) öfverrtygat dem häradsrätten .... will .... och ....  .....Nordendahl .... ....... .... . .. ...... för sedd och Anders Ersson med dess hustru på ..... anhålla(?)stämning sig .......

Lång text och många luckor, tacksam för all hjälp!
 /Mattias Palmestål
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna