ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Backstugan Sjöholm  (läst 630 gånger)

2019-09-25, 19:28
läst 630 gånger

Utloggad Göran Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 11:37
    • Visa profil
Någon som vet var Backstugan Sjöholm, Hårdanäs rote ,ligger eller var den låg.

2021-04-16, 09:45
Svar #1

Utloggad Ingemar Axelsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2021-04-18, 13:34
    • Visa profil
Hej Göran!
Jag bodde som barn i Hårdanäs 1947-1954. Då gick jag med mina föräldrar många gånger till Ravelsryd där min fars farbror då bodde. Vi passerade Sjöholmsviken där backstugan Sjöholm tidigare legat. Min farfar Sven Andersson bodde i stugan Sjöholm 1889-1892.
I Björkö Hembygdsförenings bok "Boken om Björkö socken" nämns gården Sjö, citat: Första gången man finner Hårdanäs och Withsjö (Sjö) i hävderna är 13 juni 1338, då frälsemannen Birger Bek i ett pergamentbrev ger sin hustru Ingrid bl.a. Hårdanäs i morgongåva vid bröllopet.


På bifogade generalstabskarta 1875 kan man se var gården Sjö fortfarande låg samt en stig till en stuga vid Sjöholmsviken. Det bör vara backstugan Sjöholm.
I den nutida kartans tillhörande text står det att åkerområdet som ligger där gården Sjö en gång låg fortfarande kallades Sjö på 1950-talet. Det är mitt eget minne och troligen är det fortfarande så. Sjöholmsviken är också utsatt på kartan.


Vänliga hälsningar
Ingemar Axelsson


2021-04-18, 12:30
Svar #2

Utloggad Göran Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 11:37
    • Visa profil
Hej Ingmar!


Verkligen kul att höra, tack så jättemycket för informationen.
Då bodde din farfar i Sjöholm samtidigt med min släkting Karl Ljunggren som var född där 1879.
Karl Ljunggren sedemera ägare till Ravelsryd och Styggstorp, flyttade 1917 till Makestad (Höreda fs).
Kanske du kan visa var Sjöholm låg vid något tillfälle, skulle vara intressant.


Ha det gott
Göran

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna