ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Mysteriet i norra Småland - Tryserum, Östra Ed, Loftahammar eller var??  (läst 130 gånger)

2019-09-20, 09:39
läst 130 gånger

Utloggad Sigfrids Leif Mörkfors

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 743
  • Senast inloggad: 2019-09-24, 22:12
    • Visa profil
År 1810 kommer paret Jöns Hansson och Cajsa Nilsdotter till Kråkvik i Östra Ed. Där återfinns de i husförhörslängden och där noteras att de kommit inflyttandes från Loftahammar och att de är gifta 1808. Cajsa (som är den frågan främst gäller) uppges vara född i Tryserum 1781 (senare uppges också datuet 14/7).
- det finns ingen Casja Nilsdotter född 1781 i Tryserums födelsebok, inte heller närliggande år (har följt upp en som fanns, men den flickan fick ett annat liv)
- jag återfinner inte paret i Loftahammars husförhörslängd, den är iof väldigt rörig och Jöns var sannolikt dräng på någon större gård eller säteri. Hittar dem (därför?) inte heller i mantalslängderna.
- paret finns inte i vigselboken för Loftahammar, inte heller i Östra Ed eller Tryserum.
- de får inga barn i Loftahammar 1808-1810.
- inga dopvittnen till parets barn ger någon slutligt ledtråd. Det finns en Kerstin Nilsdotter vid ett av dopen, dessutom född i Tryserum, men hon är inte en syster till Cajsa.


Maken Jöns Hansson är enligt mantalslängden 1807 då fortfarande skriven hos sin bror Erik Hansson i Stora Kalvö, Östra Ed, men 1808 är han inte med. Både Jöns och Erik med familj stryks ur Östra Eds husförhörslängd som utflyttade, MEN den högra sidan på uppslaget i hfl saknas, så uppgiften om vart Jöns flyttar är försvunnen.


Var sjutton har Cajsa Nilsdotter sitt ursprung?




2019-09-20, 10:56
Svar #1

Utloggad Marianne Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2019-10-18, 14:12
    • Visa profil
Hej, har du letat i Hannäs församling? Ser att det ingick i Tryserums pastorat.
Datumet stämmer inte men det finns en Cajsa Nilsdotter född den 28 mars 1781.
Det kan ju lika väl vara årtalet som är fel, så det kan kanske vara värt att leta där - om du inte redan gjort det?

2019-09-20, 14:25
Svar #2

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5902
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 17:35
    • Visa profil
Paret vigdes 1808 7/10 i Västra Ed, då båda var skrivna i Hällerö (se Västra Ed A I:7, s. 58). På 1820-talet var Jöns Hansson rättare i Hummelkärr, Västra Eds sn. 1829 flyttade familjen till Tryserums sn, där Jöns och hustrun avled i Stora Västerhag under Hornsberg, han 1851 och hon 1848. Där visar det sig att hon fått fel födelseår - det är rättat i Tryserum A I:10, p. 113, till 1778. Datumet, 14/7, är korrekt - hon föddes 1778 14/7 i Gållösa, Tryserums sn, dotter till Nils Andersson och Catharina Persdotter.

2019-09-20, 21:19
Svar #3

Utloggad Sigfrids Leif Mörkfors

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 743
  • Senast inloggad: 2019-09-24, 22:12
    • Visa profil
Stort tack Bo för din hjälp med lösningen på den utmaningen!


 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna