ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ljung, Agatha Eriksdotter född 1677  (läst 490 gånger)

2019-09-19, 23:24
läst 490 gånger

Utloggad Gunilla Lengard-Tegnér

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2023-04-13, 23:34
    • Visa profil
I en släkturedning omnämns
Anna Catharina Bloms (f ca1700) mor var Agatha Eriksdotter LJUNG född 1677 , antagligen föräktenskaplig dotter till Maria Elisabet STRÅLE f 1657 i Undenäs, Skaraborg, och senare äkte man Löjtnant i Adelsfaneregementet Erik LJUNG död 23 maj 1703 i Polen. Födelseort och dödsdata för Agatha Eriksdotter Ljung kan jag inte hitta.Enligt släktutredningen skulle källan vara JP Hallings/Kallings Anteckningar om Stråle ätten. Denna källa kan jag ej finna.Om ni kunde hjälpa mig att skapa klarhet i födelseorter för ovanstående personer LJUNG, Anna Catharina och Erik, vore jag oerhört tacksam. Jag har frågat på Riksarkivet.Jag har letat i ätten Stråle på internet men där finns inget om Agatha Eriksdotter Ljung f 1677. Mycket tacksam för svar.Gunilla Lengard Tegnér

2019-09-20, 00:07
Svar #1

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Om du googlar på Stråle Undenäs ljung
Så hittar du Erik Ljungs antavla, hans första gifte o barn
Samt hans gifto 2 med Maria Stråle

2019-09-20, 18:15
Svar #2

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Erik ljung gifte sig ju senare med en annan kvinna.
Kan ju tyckas lite underligt om han cirka 1677 fick ett oäkta barn med Maria Stråle, för att senare, 6 månader efter hustru nr 1s död gifta sig med henne.
Vad har du för uppgifter om hon Blom?
Är väl där man ska söka efter anor

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna