ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bengta Håkansdotters (Hormeshults sg) arv i Valid sg (Välje) och Svinhult  (läst 712 gånger)

2019-09-17, 21:11
läst 712 gånger

Utloggad Joacim Johannesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 21:54
    • Visa profil
Bengta Håkansdotter i Hormeshult sg gift med Ingemar Henriksson (död sannolikt före 1653) har arv i Valid sg (Välje) och Svinhult 1636.

I en domboksnotis räknas hennes syskonskara upp:

Per (Peder) Håkansson i Exiösboa (vilken by är detta?)
Per (Peder) Håkansson i Valid (gifte med Nilla. åtm. från 1642)
Bengta Håkansdotter i Hormeshult
Elsa Håkansdotter i Valid (den Elsa som är gift med Nils Ingemarsson, Aranässläkten?)
Kerstin Håkansdotter i Valid

Tidigare har det ibland antagits att Bengta är dottter till Håkan Larsson i Hormeshult. Håkan Larssons dotter Ingeborg räknas inte upp, vilket talar emot att Bengta och Ingeborg är syskon (åtminstone helsyskon).

Var ligger "Exiösboa" (eller vad står det?)? 

Vilken Håkan är fader till syskonen, finns det mer om släktkretsen?

Allbo häradsrätt (G) AIa:2a (1627-1661) Bild 2170 / sid 215 (AID: v393329a.b2170.s215, NAD: SE/VALA/01513)


2020-08-18, 09:50
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Det är Esseboda i Örkened socken som avses. Finns fler syskon  det har skett uppdelning av gårdar. Återkommer när jag plockat fram  forskningsmaterialet, har mer om dessa mina och dina anfäder.

2020-08-18, 19:58
Svar #2

Utloggad Joacim Johannesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 21:54
    • Visa profil
Esseboda i Örkeljunga har jag aldrig tänkt på. Tack!

Tar gärna emot mer information kring släktkretsen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna