ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldatboställen i Danåsen, Åsle socken, Falköping  (läst 775 gånger)

2019-09-16, 22:44
läst 775 gånger

Utloggad Sara Backlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2021-11-22, 20:29
    • Visa profil
Jag studerar soldaten Alfred Åhs som flyttade till Stora Bosgårdens (Bossgårdens?) soldattorp nr 74 i Danåsen, Åsle församling, Skaraborgs län. Det sägs att torpet inledningsvis låg i Åsle Tå utanför Falköping men sedan flyttades längre söderut. Jag har tolkat det som att Danåsen var namnet på Åsle sockens samtliga soldatboställen, men är det någon som vet var Danåsen låg samt var Stora Bosgårdens (Bossgårdens?) soldattorp nr 74 låg eller ligger om det finns kvar?

2020-01-08, 14:42
Svar #1

Utloggad Anders Modig

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-02-01, 10:35
    • Visa profil
Hej Sara, På Åsle Tå fanns fram till Laga Skifte (ca 1840) 7 soldattorp, dessa flyttades då till Danåsen som ligger en bit in på 'vägen mot lilla hallan'. Där fanns som mest 10 soldattorp. Av dessa 10 soldater finns en 'Ål' men ingen Åhs. I ett dokument om soldaterna kring Åsle, finns en Jonas Olofsson Ås, samt en Johan Alfred Svensson Ås. Dvs soldater på nr.74 under Åsle Bossgården. Född 1850-11-10 i Högstena Hovmansgårdens soldatboställe i Högstena sn. antagen 1869-09-21. Död 1886-11-24 i soldatstället av nervfeber.  mvh Anders Modig ordf. Åsle, Mulöar & Tiarps Hembygdsförening.  ps. jag forskar på ALLA som bott på Åsle Tå.

2020-01-08, 18:38
Svar #2

Utloggad Sara Backlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2021-11-22, 20:29
    • Visa profil
Hej!
Jag lyckades hitta Danåsen till slut samt Johan Alfred Svensson Ås vilket stämmer med de uppgifter du har. Tack för hjälpen!
Sara

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna