ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Solberga C:1 (1659-1723) sid 23  (läst 161 gånger)

2019-09-16, 18:35
läst 161 gånger

Utloggad Ingrid Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2019-10-10, 09:32
    • Visa profil
Hej!
Jag är väldigt tacksam om någon kan läsa vems barn i Vallby, som föddes den 10 augusti 1665.
Står det något mer som tillhör detta dop?
Bifogar bild.
Mvh Ingrid

2019-09-16, 21:35
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3423
  • Senast inloggad: 2019-10-14, 23:07
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Prästen skrev fortfarande på danska, 7 år efter den svenska erövringen.

"Døbt Thores barn i Valdby..."

Resten av noteringen är andra barn som döptes samma dag.

Det står alltså varken barnets eller moderns namn, och inte heller några vittnen, och det gör det inte på noteringarna före och efter heller.

Dagen är den 10/9 (7br = september), och det är dopdagen, inte födelsedagen.

Det är alltså 354 år och 6 dagar sedan - och här sitter vi och läser det på internet. Om någon hade förutspått det då, så hade man väl anklagats för trolldom...  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-09-16, 21:57
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3423
  • Senast inloggad: 2019-10-14, 23:07
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-09-17, 11:09
Svar #3

Utloggad Ingrid Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2019-10-10, 09:32
    • Visa profil

Hej och varmt tack för hjälpen. Uppskattar möjligheten att få denna hjälp för att det ska bli så rätt som möjligt i släktarkivet.
Jo, jag håller med dig, risken hade varit överhängande att ha blivit "bränd på bål"...…… ;)
Tolkar jag ditt svar rätt? Att det fanns en Tore Bengtsson redan 1068??
Med vänlig hälsning Ingrid

2019-09-17, 13:46
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3423
  • Senast inloggad: 2019-10-14, 23:07
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Nja, fullt så tidigt vet jag inte om det fanns en Tore Bengtsson där - i så fall var det nog en annan...  :)   (1068v är sidnumret i mantalslängden; f = folio = blad).

Det är några år i början av 1670-talet som det står både för- och efternamn i mantalslängden, annars står det normalt bara förnamnet. Dessutom finns det ingen mantalslängd 1665, den första svenska mantalslängden är från 1669. Det finns norska skattelängder för Båhuslän också, men de är ju från före 1658.

Jag kan alltså inte garantera att Tore i födelsenotisen 1665 är Tore Bengtsson från mantalslängden 1672, men det är väl hyfsat sannolikt...  :)   Det finns i vart fall en Tore i Vallby också i mantalslängderna 1669-1671.

Du får väl se om du kan hitta något i domböckerna (Inlands Nordre häradsrätt).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-09-17, 15:09
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3423
  • Senast inloggad: 2019-10-14, 23:07
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det finns två gårdar i Vallby, Västergården och Östergården. Men det är först i jordeboken 1697 och mantalslängden 1700 som de namnen står utsatta, innan dess står det bara Vallby.

Och om man följer dem fram till dess, så ser man att det är på Vallby Västergård som de bor.

I mantalslängden 1691 är Tore fortfarande med, men 1692 är han borta och Åsa står i stället för bruket. Hon är alltså Tores enka, och han bör då ha dött omkring 1691.

Han ser ut att ha hustru hela tiden i mantalslängderna, men det är ju ingen garanti för att det samma hustru, eftersom hustrun alltid är namnlös - tills hon blir enka.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-09-17, 16:10
Svar #6

Utloggad Ingrid Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2019-10-10, 09:32
    • Visa profil

Tack Jörgen för din generösa hjälp.
Så lite kan jag om förkortningar o.dyl i kyrkböckerna. Jag känner mig aningen dum :-X , men även de frågorna måste ställas för annars blir det riktiga tokiga fel.
Tore Bengtsson dog 1690 och Åsa ??-dotter dog 1711. Det har jag hittat i dödböckerna.
Jag bor i Skåne och släktforskar på min mans släkt, som härstammar från Orust och Tjörn.
Jag har stött på namnet Tollesson vid flera tillfällen bl.a Henrik Tollesson Varekilsnäs.
Med vänlig hälsning Ingrid

2019-09-17, 20:41
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3423
  • Senast inloggad: 2019-10-14, 23:07
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Tore i Vallby dog mycket riktigt 1690, begravd den 21/12 (F:1, s. 104). Och det är för att han dog så sent på året, efter mantalsskrivningen, som han är med också i mantalslängden 1691 (daterad den 14/11 1690).

Och Åsa dog 1711, begravd den 5/11 (s. 130), men det står inte hennes namn i dödboken. Där står "Ands Torßs Moder i Walby". Och det måste ju vara Åsa, eftersom det var Bengt och Anders Toressöner som tog över bruket.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna