ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Urtima Ting i Örebro Härad  (läst 825 gånger)

2006-10-05, 23:52
läst 825 gånger

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Hej!
Är det någon som har erfarenhet av att läsa protokoll från Urtima Ting? Jag håller på att läsa ett nu från 1837 i Örebro Härad, gällande Tysslinge socken. Det är förvånansvärt lättläst men tingsboken har ingen sidnumrering och sidorna ligger inte heller alltid i ordningsföljd. Jag har fått skriva rent dom sidor, som jag känner igen namnen på, och sen pussla ihop dom. Vad menas med Litt. B, C och D? Jag har hittat dessa, men finns det ett Litt. A också? Jag har inte hittat början på protokollet men väl 7+4 sidor av förmodligen två protokoll från samma fall vid två olika tidpunkter. Slutet har jag hittat där det skjuts upp till Laga Ting. Tacksam för hjälp!
Mvh Inga-Lill

2015-06-30, 21:30
Svar #1

Utloggad Anna Tiderman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2021-03-03, 16:19
    • Visa profil
Litt. B etc syftar säkerligen på en karta där lantmätaren givit de olika gårdarna (eller vad ärendet nu gäller) varsin bokstav,littera = bokstav. Alla tegar med Litt.B tillhör samma gård och ja, den första gården heter alltid Litt A men det kan tänkas att den gården inte är indragen i det ärende som tinget behandlat. Den karta som det hänvisas till är troligen inte gjord enkom för denna saken utan kanske upprättad tidigare vid ett Laga skifte t.ex. Har du tur kanske du kan hitta den rätta kartan på Historiska kartor Lantmäteriet.se.

2015-06-30, 23:12
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Litterabeteckningar i domboken har nog inget med lantmäteriet att göra, utan är snarare beteckningar på olika bilagor till domboken, som det kan hänvisas till i den ordinarie texten. De brukar finnas inbundna i boken i någorlunda närhet av det mål de hör till.

2015-07-05, 13:11
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:11
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Ja, i en dombok betyder Litt. bilaga.
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna