ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Grönlund  (läst 1737 gånger)

2019-09-16, 13:45
läst 1737 gånger

Utloggad Anna Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2021-01-01, 23:38
    • Visa profil
En av min mors kusiner på hennes mors sida hette Gunnar Helmer Grönlund. Mor Paulina f Nymberg, far Karl Johan Grönlund. Gunnar föddes den 30 sept 1914 i Höganäs och dog den 12 dec 1999 i Kista. Han ska ha varit gift med Britt-Mary f Wallin, från Högsjö, Ångermanland.
Det är allt jag vet. Tacksam om någon kan ge mer info eller tipsa om var/hur jag söker.

2019-09-16, 15:36
Svar #1

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Hittade Gunnar Helmer och Britt-Mary i Sveriges Befolkning 1960 (ArkivDigital). Där anges att de gifte sig 1950-07-24 och de bodde på Vällingbyv.161 IX RåX 71/1, Vällingby.

Innan dess var Gunnar Helmer gift med Lilly Alfhild Olivia Kvick, född 1919-12-07 i Kullings-Skövde, enligt BiS (Befolkningen i Sverige, ArkivDigital). De gifte sig 1940-11-02 och bodde i Trollhättan. 1957-10-21 skilde de sig och Lilly Alfhild Olivia dog i Mölndal 1964. De fick en dotter tillsammans 1940 (trolovningsbarn), men hon dog redan 1980. Det är möjligt att hon fick barn, men det har jag inte kunnat få fram.

När det gäller Grönlund så kan du hitta Gunnar Helmers föräldrar och bakåt via ddss.nu. Karl Johans och Kerstin Paulinas (verkar ha kallats Kersti) tre äldsta barn finns med där. Hittade även Karl Johan. Hans föräldrar var arbetare No. 127 Anders Grönlund och Gunnilla Lundblad, och Karl Johan var deras femte barn. Anders var son till arb. nr. 291 Johannes Grönlund och Kersti Ahlberg.

Kerstin Paulina var dotter till arb. nr 506 Sven Peter Nymberg och Anna Matilda Löfgren, även hon var barn nummer fem. Sven Peter var son till arb. nr 153 Nils Nymberg och Sophia Svensdotter.

Före 1854 får man söka i Väsby församling och efter det i Höganäs församling.

2019-09-16, 22:47
Svar #2

Utloggad Anna Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2021-01-01, 23:38
    • Visa profil
Tack båda för era svar! Här fick jag äntligen veta mer om Gunnar, alla i släkten som jag frågat har knappt haft en aning om något. Släktingar bakåt och framåt har jag bra koll på men just Gunnar hittade jag inget om. Jag antar att det var 1947 som han skilde sig från första frun. Jag är jätteglad över att kunna komplettera mitt träd med dessa uppgifter. Guldrosor till er båda!Jag bif en bild, tror jag, där delar av familjen Grönlund ses, mor Paulina, 3 bröder, Gunnar längst t hö, 2 av 3 systrar och 2 kusiner. Taget 1936 då delar av Grönlundarna var på besök från USA. Endast en kusin är med här dock.

2019-09-17, 11:52
Svar #3

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Trevligt. Tror det är många som har glädje av bilden. Såvitt jag vet har både Grönlund-släkten, Ahlberg-släkten och Nymberg-släkten från Höganäs många medlemmar.

Den mest kände Nymberg från Höganäs är förmodligen Gottfrid Nymberg. Har inte lyckats komma fram till om, och i så fall hur, han är släkt med Kerstin Paulina, men det är nog troligt att de på något sätt är släkt. Gottfrids farfars far hette Peter Nymberg, var född i Näsby socken i Småland 1772 och kom till Höganäs 1798. Farfadern hette Lars Nymberg och föräldrarna var Gustaf Nymberg (1844–1916) och hustrun Cecilia, född Landgren.

Sven Peter Nymbergs syster Johanna gifte sig för övrigt med Jonas Holst, som var min morfars morfars bror.

2019-09-17, 15:08
Svar #4

Utloggad Anna Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2021-01-01, 23:38
    • Visa profil
Jo, Gottfrid och Paulina var nästkusiner. Paulinas farfar Nils f 1811 och Gottfrids farfar Lars f 1809 var bröder.

2019-09-17, 15:11
Svar #5

Utloggad Anna Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2021-01-01, 23:38
    • Visa profil
Jag har det mesta om släkten Grönlund, från 1600-talets mitt - då de inte hette Grönlund - och fram till idag. Släkten är spridd över jorden; Sverige, Danmark, möjligen Norge, Storbrittanien, USA och Australien.
Den som söker något om släkten får gärna höra av sig till mig, gärna via mejl som man ska kunna hitta här.

2019-09-17, 18:39
Svar #6

Utloggad Anna Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2021-01-01, 23:38
    • Visa profil
Bif ett par bilder till, Karl Johan Grönlund och Paulina Nymbergs bröllopsfoto, Julius Grönlund - som tillhör Ängelkholmsgrenen av släkten - startade Strand hotel i Stockholm, restaurangen Herr Julius uppkallad efter honom, samt Sven Petter Nymberg i arbetstagen. Till sist Sven Grönlund och hans andra fru, boende i Rebbelberga.
Grönlundsläktens stamfar var Jonas Ericsson Grönlund. Jonas flyttade med sin familj, hustru och 5 barn, från Vetlandatrakten till Höganäs år 1826. Troligen var det inte vad de tänkt, för föräldrarna och de tre yngsta barnen flyttade tillbaka efter några år. När de två yngsta blev vuxna kom de tillbaka till Skåne. Av de fyra barnen som sålunda levde som vuxna i Skåne, bildade tre familj och fick många ättlingar som nu är spridda över världen.
Den äldste, Johannes, stannade i Höganäs och blev stamfar åt den gren som jag tillhör. Hans syster Maria Christina (Maja Stina) f 1815, bodde i Helsingborgstrakten efter att hon gift sig. Den yngste sonen Sven f 1821, landade i Barkåkra när han kom tillbaka från Småland som ung vuxen, och bodde sedan i Rebbelberga/Ängelholm med sina fruar och barn.
Alla fick många barn. Flera barn och senare ättlingar till de tre syskonen lämnade Sverige för att skapa ett bättre liv än vad som fanns möjlighet till i hemlandet. Grönlundare finns i USA, Australien, Danmark, ev Norge, och förstås här hemma. Kanske även i Tyskland.

2019-09-18, 11:29
Svar #7

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Spännande, och intressant med alla foton.  :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna