ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Idiotanstalten i Örebro  (läst 953 gånger)

2009-07-02, 22:12
läst 953 gånger

Utloggad Malin Stenström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2015-07-19, 15:34
    • Visa profil
Hej, jag har en liten fråga!
 
Prästens anteckningar om en person i Fellingsbro Husförhör 1881-1897:
Idiot på hemmet i Örebro.  
 
Personen var född och levde ett tag i Fellingsbro men flyttade(s) uppenbarligen sedan till Örebro.  
 
Det jag undrar är vad det kan vara för hem i Örebro? Förmodligen något slags vårdhem eller liknande, men är det någon som vet vilket det kan vara och om man kan få några uppgifter därifrån?

2009-07-03, 00:42
Svar #1

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Det fanns ett mentalsjukhus i Västra Mark men det öppnade först 1931 så det kan vi utesluta.  
 
Sedan har du det s k Gamla Epedimisjukhuset, föregångaren till Regionsjukhuset (numera Universitetsjukhuset). Det startade i början av 1900-talet och låg mitt emot Olaus Petrikyrkan. Kanske var där också något hem för mentalpatienter? Delar av byggnaderna finns fortfarande kvar. Tills för några år sedan låg där sjukhusmuseet.
 
Vid sekelskiftet 1900 var inte det så särskilt välbeställt med hem för mentalt störda. Omhändertagandet var det si och så med. Utbyggnaden av särskilda bostäder för dem hade inte kommit särskilt långt, om ens startat.
 
Du kan läsa lite om vad det finns i arkiven om  Hospital, Sinnesjukhus och Mentalsjukhus från Släktband som sändes i SR 2007.
 
Mvh
Leif

2009-07-03, 10:17
Svar #2

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 08:44
    • Visa profil
Hejsan Malin, Örebro läns landsting öppnade 1885 en Idiotanstalt i Örebro, Lilläng som låg på Nygatan 69. Anstalten var avsedd för barn.
Eventuella arkiv från den verksamheten finns troligen i landstingsarkivet. Kontakta Örebro läns landsting för efterfrågan om uppgifter.
 
Lycka till,
Vänligen,
Calle

2009-07-03, 12:28
Svar #3

Utloggad Malin Stenström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2015-07-19, 15:34
    • Visa profil
Tack så jättemycket båda två!
Nu fick jag min förklaring till varför han var så ung när han lades in också!  
 
Kostade det något att läggas in på en sådan här anstalt på den tiden? Jag läste nämligen i länken som jag fick av Leif att man köpte sig en plats. Det var i och för sig på 1600-talet, men var det likadant på den här tiden? Jag är lite nyfiken hur familjen bekostade det i så fall eftersom de bodde på fattighuset.
 
Hälsningar
Malin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna