ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan A. Sandberg, präst i Fridlevstad  (läst 2684 gånger)

1999-03-09, 21:43
läst 2684 gånger

G. Johansson

Johan Andersson Sandberg, f. 1684, d. 1751. Komminister i Fridlevstad. Gift med Anna Rasmusdotter Bredahl, f. 1681 i Tullstorp, Tullstorp sn i Skåne, d. 1756.
 
Är det någon som vet varifrån Johan Sandberg härstammar eller i övrigt känner till något om familjen?
 
G. Johansson

1999-03-10, 11:31
Svar #1

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 08:30
    • Visa profil
Johan Sandberg studerade vid skånska nationen i Lund. Anna Bredal var dotter till klockaren Mats Bredal i Tullstorp. Familjen Bredal finns i herdaminne.
Brodern Rasmus Bredal var  präst. Johan Sandberg kan vara en av de bevarande mumierna som finns under kyrkan i Fridlevstad. Anna Bredal var tidigare gift i Ystad. En kyrkkrona i Rödeby kyrka  finns till minne av dottern Helena Sandberg gift med skogsvaktaren Anders Olofsson i Ålabäck, Rödeby socken.

1999-05-14, 21:35
Svar #2

Utloggad Ulf Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1364
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 12:19
  • Ulf Svensson
    • Visa profil
Utskrift från En bok av Rikard Svensson: Det gamla pastoratet Fridlevstad-Rödeby från 1500-talet till 1915.
Johan Sandberg Kom till Fridlevstad-Rödeby som komminister 1715. Han var född 1681 och stannade i Fridlevstad till sin död 1752. Han synes ha varit en trogen tjänare, enligt prosten Frodells uttaland om honom.En son, Mattis, blev skogvaktare i Fridlevstad i Fridlevstad, en dotter, Helena, blev gift med skogvaktaren Anders Ohlsson i Rödeby.
 
De skänkte en ljuskrona till kyrkan i Rödeby 1742 och den hänger fortfarande i Rödeby kyrka.

1999-05-14, 23:49
Svar #3

Göran Johansson

Helena Sandberg gifte 1752 om sig med skattebonden Erland Danielsson i Västra Rödeby, Rödeby sn. Tack Arne och Ulf för intressanta upplysningar om prästen Johan Sandberg.

2001-05-05, 18:11
Svar #4

Göran Johansson

Johan A. Sandberg igen. Jag har fått upp ett intressant spår som inte helt oväntat leder till Danmark. År 1741 upptecknades boet efter madam Anna Sandberg i Lund. Hon efterlämnade barnen Lars Sandberg, klockare i Ingelstorp i Skåne; Cicilia Sandberg g.m. visitören Hans Carbin i Ystad; sonen Anders Sandberg collegea schole i Köpenhamn; dottern Katarina Sandberg. Vidare omnämns hennes broder klockaren i Horsens i Jutland Anders Sandberg. Denne passar väl in som Johan Andersson Sandbergs far. Det innebär att Johan Sandberg kan ha skånska/danska anor i likhet med hustrun Anna Bredahl. Finns det någon som vet mer om dessa personer? Göran Johansson

2001-05-06, 06:19
Svar #5

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 08:30
    • Visa profil
Har du någon åldersuppgift på denne Anders Sandberg? Han torde ha varit gammal 1741 om han överhuvud levde vid denna tidpunkt. Sandberg är vanligt namn och vem vet om Johan Sandbergs far hette i efternamn? Johan Sandberg, har i varje fall vid något tillfälle kallat sig Sanberg.
Mvh Arne

2001-05-06, 08:44
Svar #6

Göran Johansson

Jo Arne, att Johan Sandbergs far hette Anders är känt genom bl.a. handlingar i Luns domkapitel. Jag har ingen ålder på den tänkbara Anders i Horsens men vet däremot att systerns barn Lars Sandberg i Ingelstorp var född ca 1690.  
 
Håller med om att åldern är ett krux men vad jag vet så var åtminstone i inte Sverige ett problem så länge personen ifråga var vital. Det är ju heller inget som säger att han inte kan ha varit pensionerad men behållit titeln.  
 
Åldersuppgifterna för Johan A. Sandberg varierar. I en matrikel för omeriterade präster sägs att hans födelseår var 1684. Det innebär att hans fader kan ha varit född kring 1666 eller något tidigare. Åldern skulle då ha varit under 80 år 1741.  
 
Johans blivande hustru Anna Bredahl bodde som klockaränka i Ystad 1717. Anna Sandberg i Lund hade ägt en gård just i Ystad 1741 (enl. bou) som övertagits av dottern och hennes man. Vad är mer naturligt än att Anna Bredahl och Johan Sandberg träffas i Ystad? På något sätt måste de ha lärt känna varandra innan hon begav sig till obygden uppe vid smålandsgränsen.
 
Spåret i Danmark kan ha varit ett blindspår men värt att pröva. Hur man nu lättats gör det?  
 
Hälsning/Göran

2001-05-06, 16:25
Svar #7

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 08:30
    • Visa profil
Jag tror att Johan Sandberg och Anna Bredals bror Rasmus Bredal är studiekamrater så där kan kopplingen finnas. Varför blev Johan Sandberg aldrig kyrkoherde utan nöjde sig med en kaplantjänst? Är han bondson? Varför bar Greta  Wanzonia barn i Fridlevstad? Jag har gått igenom lämplig mantalslängd men massor av ämbetsmän anges bara med förnamn.
Mvh Arne

2001-05-06, 17:39
Svar #8

Göran Johansson

Hej Arne
 
Man kan naturligtvis inte utesluta att Johan Sandberg var bondson. Gymnasiestudierna tycks ha gjort i Lund och var inskriven vid Skånska nationen under sina studier vid Lunds universitet. Jag gissar att han var bördig från skåne. Du har inte möjligen hittat någon Sandberg i Blekinge förutom de egna barnen som skulle kunna var av samma släkt? Vem var Greta Wanzonia? Rasmus Bredahl studerade i Ystads skola och blev student 1706. Tror inte han var studiekamrat till Johan Sandberg. Kanske du vet bättre? Däremot kan de haft gemensamma bekanta i Ystad. Man kan också undra var Johan Sandberg befann sig innan han prästvigdes till Fridlevstad 1715. Har inte funnit honom i Lund. Kanske han var bosatt i Ystad?
 
Hälsning/Göran

2001-05-06, 22:01
Svar #9

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 08:30
    • Visa profil
Jungfru Greta Wanzonia bar Johan Sandbergs dotter Helena. Om jag minns rätt höll prästsläkten Wanzonius till i Finland, finns dock en svag anknytning till Skåne.
Mvh Arne S

2001-05-07, 12:56
Svar #10

G. Johansson

Arne, det fanns en khd Wanzenius i Skåne vars ena dotter, troligen Margareta, var gift med en klockare från Tullstorp. Tullstorp var Anna Bredahls födelsesocken.

2001-05-08, 08:42
Svar #11

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Göran och Arne.
Blev jätteglad över uppgiften om Anna Sandbergs bouppteckning, då det sista livstecknet jag hade av Anna var från år 1725 i Ystad.
 
Anna Olofsdotter Sandberg var g.m 1:a klockaren Nils Olsson Sandberg/Sandby i Röddinge, Färs härad, Skåne. Han var f.omkr 1667 och d.1710 i Röddinge.
Anna Sandbergs moder hette Inger Mickelsdotter, f. omkr. 1626-d.1704 i Röddinge.
Nils O. Sandbergs föräldrar var Olof Nilsson, f. omkr.1620-d.1708 Röddinge, och Karna Larsdotter, f.omkr. 1638-d. 1708 Röddinge.
 
Anna och Nils Sandbergs barn:
1) Karna /Katarina f.1690 Röddinge
2) Olof f.1693 Röddinge, gick i Ystad skola.
3) Lars f.1695 Röddinge,gick i Ystad skola, klockare i Ingelstorp, Ingelstad hd., g.m. 1:a Lisa/Elisabeth Carlsdotter och 2:a år 1731 med Kirstina Hansdotter i Ingelstorp. Lars S. dog 1754 i Ingelstorp.
4) Christian f.1699 Röddinge, studerade i Danmark, dog 1724 i Ystad S:t Petri.
5) Dorothea f.1703-d.1709 Röddinge.
6) Anders f.1706 Röddinge, gick i Ystad skola.
7) Cicilia , okänt födelseår, vigd 1727 Ystad S:t Petri med besökaren Hans Carbin.
 
Anna Sandberg bodde kvar i Rödddinge till 1712. År 1713 finns hon i Vanstad och från år 1718 i Ystad. Hon gifter sig 2:a år 1724 i Ystad S:t. Petri med Löjtnant Petter Roth.  
( Mina källor utöver kyrkoböcker: Färs hd.rätt och Ingelstad hd.rätt, samt Lunds domkapitel, klockarmål och läroverksmål)
 
Göran- vet du något om Lars Sandbergs hustru Lisa Carlsdotter?
Hälsningar från Birte
Birte Boström

2001-05-08, 10:11
Svar #12

Göran Johansson

Hej Birte
Bouppteckning finns också efter klockaren Lars Sandberg men det vet du kanske redan. Känner inte till mer om Lisa Carlsdotter. En egendomlighet är att Anna Sandberg i Lund tycks ha haft en broder i Danmark som också bar släktnamnet Sandberg! Var Anna född Sandberg? I så fall möts två släkter med samma efternamn! Har du möjligen namnuppgifter på dopvittnen?

2001-05-08, 12:20
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Birte och Göran! Det lutar väl nästan åt att Anna själv hette Sandberg. Varför skulle hon annars kallas madame Sandberg i bou 1741 när hon tydligen senast varit gift med Petter Roth. Det är t o m tänkbart att Annas första man, klockare Nils Olsson (bondeson?), tog sitt släktnamn efter hustrun (sådant har förekommit). Jag blir lite nyfiken på Petter Roth, eftersom jag sysslat med en del släkter med det namnet. Vad blev det av honom och varför nämns han inte i bou 1741? Det finns en Petter Roth i Lewenhaupt Karl XII:s officerare men tveksamt om det är samma person. En annan(?) Petter Roth var enligt Ola Carlberg (Ystads Allehanda 1966 22/1) kvartermästare med en massa fuffens för sig. Han ska ha levt 1737. Är det Anna Sandbergs man? Denne senare P Roth var son till klockaren i Sövde, sedan i Malmö S:t Petri, Nikolaj/Niklas/Nils Roth. Det finns tre släkter Roth nämnda i Carlquists Ystadsläkter under trenne sekler men ingen Petter Roth som passar in på Anna Sandbergs man.

2001-05-08, 12:49
Svar #14

Göran Johansson

I bou 1741 finns en överstruken anteckning jordemoder före madame Anna Sandberg. Har inte skrivit av bou i sin helhet men minns inte att någon maka nämndes. Var hon kanske skild? Har ett svagt minne av att den gård i Ystad som tydligen överläts på dottern Cicilia var Anna Sandbergs fädernegods. Det måste naturligtvis kollas.

2001-05-08, 17:32
Svar #15

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Göran och Anders.
Jag känner till bouppt. efter Lars Sandberg, och det är helt riktigt att Anna Sandberg var jordemoder, åtminstone i Röddinge.
Det är väl troligast att Sandberg är Annas fädernenamn, med tanke på att brodern heter Sandberg. Hennes make Nils Sandberg kallar sig först Sandby, senare Sandberg, och nedanstående pekar väl på att han kan vara från Sandby, Torna hd.
I Torna häradsrätt d.7 febr. 1700 övertar Nils Sandberg arvegods såsom närmaste skyldman till dr. Nils Nilsson, ifrån bonden Jöns Eriksson i Håstad, som dock övertagit barnagodset efter sin hustrus förre make Nils Persson.( d.8 febr. 1700, d.23 jan. 1702 och d.18 okt. 1689 i Torna hd.r., framgår att Nils Persson i Håstad hustru hette Bengta Matsdotter, senare omgift med Jöns Eriksson. I släkt är också bonden Per Persson i Håstad, g.m. Bengta Nilsdotter.)
Givetvis kan personerna ovan vara hustruns släkt, men jag håller det inte för troligt.
Både Anna och Nils nämns oftast i Röddinge kyrkobok endast med patronymikon, men i Ingelstad häradsrätt d. 29 okt 1717 nämns Anna som klockaren i Röddinge Nils Olssons änka hustru Anna Sandberg. ( I rätten uppvisar hon två skuldsedlar på 56 resp. 159 dlr. smt., vilka fru Barbro Sophia Ackeleya och hennes make löjtnant Hans Gyllenpalm på Kåseholm lånat)
Det finns en del som tyder på att Anna åtminstone har någon rot i Danmark. I en tvist hon har med efterträdaren klockaren Helge Persson ( Lunds domkapitel, klockaremål d.18 juni 1712, brev 3), framgår att hon har en dotter som tjänat 8 år i Köpenhamn. Dessutom har Anna själv haft tjänst hos samma folk. Vid ett besök hon gjort hos dessa, medtagandes två av sina söner,erbjödo de sig vilja taga emot mina söner och försörja dem där inne. (troligen Christian och Anders)
Ingenting tyder på att Anna eller Nils är uppväxta i Röddinge, utan det syns som om Annas moder och Nils föräldrar anlänt till Röddinge med dem. De blev f.övr. alla tre begravda i klockarens likstod.
De vittnen som förekommer på barnens dop är alla folk från trakten.
Vad gäller Löjtnant Petter Roth, har jag fåfängt sökt honom och den enda uppgift jag har är vigselnotisen. Kanske är han identisk med den kvartermästare som Anders nämner, och avliden före 1741.
Hälsningar från Birte
Birte Boström

2001-05-08, 21:06
Svar #16

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Har nu studerat bouppteckningen och får tyvärr göra dig besviken Göran. Klockaren Anders Sandberg i Horsens var collega skola i Köpenhamn år 1735 och är Annas son, alltså inte hennes bror.
I den röriga ingressen, med överstrykningar och marginalanteckningar, står följande  äldsta dottern Catharina Sandberg 51 år gl. (här följer en markering liknande ett kors. Denna markering återfinns i marginalen och där står)å egna och dess broders Anders Sandberg klockare i Juthland vid Horsens och Stenbolle gård vägnar
Tack vare dig har jag nu fått nya undersökningsområden och skulle jag påträffa en lämplig fader till din Johan Sandberg hör jag av mig.
Vänliga hälsningar från Birte
Birte Boström

2001-05-08, 22:15
Svar #17

Göran Johansson

Birthe,  
jag blir inte alls besviken. Har själv hunnit konstatera att att Anders S. inte alls var bror till Anna. För din del bör väl Danmark fortfarande ha stort intresse. Där fanns uppenbarligen något som lockade Sandbergsbarnen från Röddinge/Ystad.
 
Tar tacksamt emot ditt erbjudande att hålla ett öga efter Johans förfäder. Förekomsten av namnet Anders i barnaskaran från Röddinge ger trots allt ett visst litet hopp om samband med Anna och hennes förfäder. Hustrun Anna Bredahls koppling till skånska klockarkretsar och Ystad kvarstår också som ett faktum. Om Johan Andersson Sandbergs födelseår finns olika uppgifter varierande från 1679-1684.  
 
Sedan kvarstår förstås den möjlighet som Arne Sörlöv nämner, dvs att Johan Andersson Sandberg helt enkelt var en bondson från Blekinge.
Hälsning/Göran

2001-05-09, 23:53
Svar #18

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
I Personalhistorisk Tidsskrift, 1930, bind 3 side 223-224 er der et spørgsmål vdr Nils Sandberg. Det er en norsk slægtsforsker der spørger, hans udgangspunkt er Ole Nielsen Sandberg (1692-1734)som i en periode er præst i Aurdal i Norge, senere i Henne og i Lønne i Danmark. Ole Nielsen Sandberg antages at være af samme slægt som Hans Larsen Sandberg (klokker og skoleholder på Fredrikshald).
Denne norske slægtsforsker ved intet andet om Nils Sandberg end at han må være død før 1734 og iøvrigt var gift med Anne Cathrina Sandberg, som døde i Lund 6/3-1741.
Men han har et bud på Anna Sandbergs forældre: hun skulle være datter af præsten Knud Nielsen Schytte til Søndberg i Jylland. Han henviser til Schiørns Præsteregister - jeg ved ikke hvad det er - måske er det et norsk register.
Historien om Anna Sandbergs herkomst kan vel næppe passe.
Men det er rigtigt nok at hendes søn Ole en tid var præst i Norge og senere i Danmark. "Vestens Samlinger" fra Rigsarkivet i Kbh. bekræftiger dette.
I Wibergs "Dansk Præstehistorie" omtales Ole Sandberg som Oluf Nielsen Søndberg eller Sandberg.

Måske kunne der via sønnen Ole Sandberg findes flere oplysninger om Anna Sandberg.

Venlig hilsen

Gudrun

2001-05-10, 09:09
Svar #19

Tom Askeröi

Förlåt innblanding från en som (hitills) inte har bidragit med något som helst. Jag minns å ha lest nogot i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift som kan ha nogot med det här at göra och jag söker varje dag at återfinna detta. När jag hittar det skall ni få besked. Men, mens debatten fremdeles er aktuell: Jag är interessered av alla ”Sandberg'er” fran 16- och 1700-talet i hopp om en dag å hitta nogon samanheng. Därför frågar jag: Hva vet ni om dessa Sandberg'ers efterkommare? Nogon som vill dela sin kunnskap med mej? På förehand 1000 tack! Med vänliga hälsningar

2001-05-10, 12:22
Svar #20

Göran Johansson

Verkligt intressanta uppgifter om Sandberg i Danmark och Norge.  
 
Tom, det ska bli spännande att höra från dig. Ditt önskemål om alla Sandberg-ar ska vara svårt att tillgodse - det finns troligen ganska många här i Sverige. Efterkommere till prästen Johan Sandberg kan jag sända per email om du så önskar.
 
Arne Sörlöv och alla andra blekingeforskare. Jag vore mycket tacksam för uppgifter om blekingska släkter Sandberg inkl. ev. båtsmän om det funnits sådana.  
 
Med vänlig hälsning

2001-05-10, 13:37
Svar #21

Tom Askeröi

Hej, Göran. Ja. det är säkert många i Sverige. Men är det så många så tidligt - det tycks oftast dyka upp på 1800-talet? Men i alla fall är jag rätt tacksam för prästen Johan Andersson Sandbergs descendens (törs inte på svenska en gong till) til e-mail askeroi@online.no  
Till er andra: är ochså interesserad i barnebarn etc av madam Anna Sandberg.... (Och andra 16/1700-tals Sandberg'er)

2001-05-10, 18:40
Svar #22

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Tusen tack för dina intressanta upplysningar Gudrun. Här bli mycket att undersöka.
För att inga missförstånd skall uppstå vill jag klargöra , att klockarhustrun Anna Olofsdotter Sandberg i Röddinge är identisk med madame Anna Sandberg i Ystad, som senare avlider i Lund.
Då hennes patronymikon är Olofsdotter, kan hon inte vara dotter till prästen Knud Nielsen Schytte.
Jag vill också nämna att Anna Sandbergs gård i Ystad ej var hennes fädernearv, utan köpt av henne själv och lämnad såsom fädernearv åt dottern Catharina och sonen Anders.
Här följer nu lite mer information om Anna och Nils Sandbergs barn.
1) Karna/Katarina (Cajsa)- Enl. moderns bouppt. gift med skräddarmästare Sam Kröy Dani. Båda är kända som vittne på Cicila Sandberg och Hans Carbins barns dop i Ystad 1730.
2) Olof- Har ingen kunskap om honom efter han lämnat Ystad skola. Han nämns ej i moderns bouppt. Kan han ha avlidit barnlös före 1741?
3) Lars- Blev, som tidigare nämnts, klockare i Ingelstorp. Han har med första hustrun barnen:
a) Nils Sandberg, f. omkr 1715, smed i Tryde, g.m. Elna Pettersdotter i Övraby, Ingelstad hd.
b)Anna Catharina Sandberg, g.m. klockaren Isack Askelund i Övraby.
I andra äktenskapet har Lars Sandberg barnen:
c) Lisa/Elisabeth, f. omkr 1732, g.m. Klockaren Gisel Möller i Ingelstorp.
d)Inger, f.1734, g.m. Rusthållaren Mårten Rasmusson i St. Herrestad.
e) Olof, f. 1737
f) Dorothea f. 1739
g) Cicilia
h) Hans Christiern f.1745
i) Laurentia ,f.1748, g.m smeden Jöns Holmström i Valleberga.
j) Anders, f. 1752.
Det finns en artikel i SKÅNES HEMBYGDSFÖRBUNDS ÅRSBOK 1948 om klockarna i Ingelstorp och Valleberga, där Lars Sandberg och en del av hans ättlingar behandlas.
4) Christian- dog barnlös
5) Dorothea- död som barn.
6) Anders - enl. moderns bouppt. klockare i Horsens på Jylland.
7) Cicilia- g.m. strandridaren Hans Carbin i Ystad. De ha dottern Mariana( Maria Johanna) som inträdde som arvinge till Anna Sandberg då Cicilia var avliden.
Som Göran nämnde, så är Sandberg inget ovanligt namn. Det bärs både av adel, hantverkare och soldater. Här följer dock ett axplock av mina sporadiska anteckningar:
Danske översten Anders Sandberg. 1674
Frälseinspektor Magnus Sandberg på Gundralöv gård. Hustrun heter Maria Flensburg och de får barn i Öja, Herrestad härad, 1750.
Kornetten Mårten Sandberg, Skånska husarreg, 1724.
Ladufogden Gert Sandberg, är död 1727. Påträffad i Herrestad häradsrätt. Hustrun Anna Persdt. omgift med möllaren Bengt Bosson. 3 barn Sandberg fanns.
Elsa Sandberg, är änka efter skogvaktaren Olof Hall år 1738. Herrestad hd.r.
Stallmästare Carl Sandberg. Påträffad i St.Köpinge 1737. Är möjligen bror till Gert Sandberg ovan.
Jacob Sandberg. Påträffad 1740 i Färs hd.r.
I Spjutstorp kyrkobok, Ingelstad hd., finns en anteckning år 1720 om att man insamlat kollekten till volunt. And. Sandberg.
Hälsningar från Birte.
Birte Boström

2001-05-10, 20:09
Svar #23

Göran Johansson

Alla Sandbergsforskare! Jag har fortsatt diskussionen under övriga släkter, Sandberg nedan. Tror inte att redaktören misstycker eftersom det allt mer handlar om personer utan anknytning till Blekinge.

2001-05-10, 21:36
Svar #24

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Trevligt det här med samarbete mellan tre länder. Jag följer Birtes exempel och redovisar mitt axplock av Sandberg i Skåne under första halvan av 1700-talet (under Övriga släkter - Sandberg). Här några kommentarer till senaste inlägget från Birte.  
 
Kan 3h) Hans Christiern vara identisk med Hans Larsen Sandberg (klokker og skoleholder på Fredrikshald)? Stämmer det tidsmässigt?  
 
Annas son 2) Olof är alltså tydligen Oluf Nielsen S?ndberg eller Sandberg i Norge och sedan Danmark, och det stämmer ju med att han är död före 1741.  
 
Sam Kröy Dani är en märkligt namn, kanske ska man tolka det som Samuel Kröy från Danmark (Dani=dansk).

2013-01-27, 09:47
Svar #25

Utloggad Yvonne Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2013-05-14, 13:26
    • Visa profil
Hej!
 
Jag kom via Helena Sandberg till Johan Sandberg och Anna Bredal, men har svårt att hitta källor på det som angivits. Tacksam om någon skulle vilja göra sig omaket att hjälpa mig om det går för sig att maila mig uppgifter intressanta för min forskning.  
Johan Sandberg var min FM FF MF MM F.
Tacksam också om någon kan förklara för mig hur upplägget är i Rödebys kyrkoböcker där de tydligen skrivit löpande Födda, Vigda och Döda i samma bok. Hittar vigda och födda, men vad betecknar en begravning, det är lite svårläst för mig (gärna ett exempel, så hittar jag kanske lättare).
Vad är herdaminne som nämns, en särskild bok man kan läsa i? Tacksam för alla lästips!!
 
Tacksam för all hjälp!!
Hälsningar från Yvonne

2013-01-27, 19:45
Svar #26

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 08:30
    • Visa profil
Johan Andersson Sandberg studerade vid skånska nationen i Lund. Förmodligen är han skåning.
Anna Bredal är dotter till klockaren, i Tullstorp i Skåne, Mattias Bredal och Anna Matsdotter.
Anna Bredal finns med i Anna Bredals faster Anna Bredals bouppteckning. Fastern är gift men barnlös.
När Helena Sandberg gifte sig med den c:a 46 år äldre skogsvaktaren Anders Ol(of)sson i Ålabäck sänktes en kyrkkrona som finns att beskåda i Rödeby kyrka.

2013-01-27, 20:18
Svar #27

Utloggad Yvonne Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2013-05-14, 13:26
    • Visa profil
Aha, bouppteckning, hur hittar man dit, måste man inte veta var hon bodde då?
undrar
Yvonne

2013-01-28, 21:04
Svar #28

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 08:30
    • Visa profil
Det var fruktansvärt länge sedan jag läste denna bouppteckning. Den ligger i Lunds landsarkiv. Jag har för mig att herdaminnet blandar ihop vår Anna Bredal (Anna Bredal och Johan Sandberg är också anor till mig) med fastern Anna Bredal. Om familjen Bredal finns mycket att läsa i herdaminnet.  
Arne

2016-02-28, 13:09
Svar #29

Jan M Keus

Til Tom Askerøi/Askerøy/Askeröy
Hvis du fortsatt er på nettet under denne adressen, pls ta kontakt med meg. Det gjelder Sandberg i Fredriksværn.
 
Hilsen
janm@keus.no

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna