ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: hitta undantag  (läst 1084 gånger)

2019-09-08, 17:40
läst 1084 gånger

Utloggad Jan Dahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 13:11
    • Visa profil
Hej,

Behöver hjälp med att vilket undantag en änka hade.

Gustaf Eriksson (f 1832-06-21 i Hässjö) med familj köper en gård i Brämmesås i Brunn Socken av Änkan Hallgren. De flyttar in 10 mars 1880. Dessvärre så mördar han henne senare det året och vad har hittat så kan det bero på det stora undantaget hon hade. Jag vet inte hur jag skall göra för att hitta det. Är det någon som vet och kan hjälpa till ?

mvh
janne

2019-09-09, 14:21
Svar #1

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
J. Hallgrens änka Anna Berglund satt på undantaget 3/32 mtl Brämmesås, som hon sålde till Gustaf Eriksson. Han står som ägare i hf. Då bor hon kvar på undantag där. Tidigare hade sonen brukat gården, men han finns utfl. 1878 till Göteborg och hon blev änka 1880. Hon kan inte ha haft en undantagsgård till.
Har du försökt hitta handlingarna i domboken?
Margaretha

2019-09-09, 15:56
Svar #2

Utloggad Jan Dahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 13:11
    • Visa profil
Hej,

Tack för ditt svar. När jag letar i domboken så har jag hittat hennes bouppteckning och det är riktigt att hennes man hette Johannes och hon hette Anna Stina. Så det är rätt gård. Du menar att man kan hitta undantaget beskrivet också i domboken ?

mvh
janne

2019-09-09, 17:18
Svar #3

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Salomon Hallgren med familj kom från Göteborg 1878. Han blev ägare av gården, föräldrarna blev satta på undantag. Så det måste ha varit han som sålde till Gustaf Eriksson 1880. Salomon med familj flyttade till Angered 1880.Undantaget var i bästa fall en liten stuga på samma gård, annars kanske ett rum i samma hus som ägaren. Ägaren var skyldig att hålla bostad och mat till den som satt på undantag - detta reglerades i i undantagskontrakt, vilket bör finnas hos Redvägs häradsrätt någon gång mellan 1878 och 1880.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2019-09-09, 23:09
Svar #4

Utloggad Jan Dahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 13:11
    • Visa profil
hej,

jag har hittat vad jag tror ni har tittat i också hur köpet av gården gått mellan dom.
Ulricehamns rådhusrätt och magistrat (P) CIII:1 (1875-1937) Bild 1240 / Sida 28 (AID:

Men hittar inga register där jag kan finna hur undantaget såg ut. Jag vet att det i alla fall bestod av ett rum i huset men det måste ha bestått av mera, som du skriver även mat. Familjen klagade på det stora undantaget.....

tack för Er hjälp

janne

2019-09-09, 23:38
Svar #5

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Inte svar på just ditt ärende, men här kan du läsa hur ett undantag kunde se ut:
(Länken fungerade inte så jag kopierar in texten.)

Med undantag eller undantagskontrakt, i Finland sytning, menas rätt för säljaren att för sin återstående livstid behålla brukanderätt till en mindre bostad eller ett mindre jordområde som undantas från köparens rätt att förfoga över den överlåtna fastigheten. Förmånstagaren behåller sin rätt även om fastigheten skulle säljas vidare. Den som överlåtit egendom med undantagskontrakt kallas till exempel undantagsman, undantagsänka, sytningshjon, eller sytningstagare.
Undantagskontrakt förekommer alltjämt i till exempel Finland, men deras betydelse har minskat. Att "sitta på undantag" har i Skandinavien varit vanligt inom bondeklassen, också vid överlåtelse av en jordbruksfastighet från en generation till nästa. Att överlåta gården "i förtid", det vill säga medan bonden ännu var i livet, kan ses som en pensionsliknande förmån för den åldrade generationen. Ofta byggdes en mindre stuga på ägorna som det äldre paret fick bo i.
Även andra förmåner har kunnat omfattas av ett undantagskontrakt, som till exempel spannmål, potatis, bränsle, körslor, eller dagliga måltider i köparens hushåll. Det kunde förekomma att en änka bytte sin giftorätt vid arvskiftet mot ett sådant undantagskontrakt, som gällde livet ut eller tills hon gifte om sig.

Det är alltså säljaren av fastigheten som uppställer villkoren för undantaget och som "sätter sig på undantag". Utan förbehåll blir förstås försäljningssumman högre.

Jag har sett min farfars undantagsdokument när han sålde gården till en av sina söner. Det var många krav som skulle uppfyllas, uppvärmd bostad, tillräckligt med mat, kläder, skjuts vid behov och som avslutning en hederlig begravning.

2019-09-10, 00:03
Svar #6

Utloggad Jan Dahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 13:11
    • Visa profil
Hej,

Tack för ditt svar men jag det jag söker efter är själva undantagskontraktet för att se vilka kraven var förutom då husrummet. Jag vet inte om det alltid skrevs eller bokfördes så man kan hitta dom nu. Om det finns ett kontrakt så skulle jag vilja få redan på var jag kan leta efter det.

janne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna