ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp  (läst 616 gånger)

2019-09-05, 14:01
läst 616 gånger

Utloggad Eva Garcia

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 161
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:55
    • Visa profil
Hej, Kan någon tyda vad som står här mer än Johan Henrich och hans födelsedata och dopdatum. Jag tycker mig få ihop att fadern heter Johan Ågren och modern Anna Stina Bergren.
Jag har ju sedan tidigare en "försvunnen" Johan Eilert Ågren f omkr 1750 som jag har letat efter utan större lycka och funderar nu på om detta kan vara han och hans son.
Tilläggas kan att jag har hittat en Henrich Ågren f 1781 som hastigt finns inskriven i husförhörslängd Södra Solberga några år senare. Johan Eilert Ågren avled innan hans mor dog 1811 och man sökte då genom tidningsannons efter bröstarvingar till honom när Johan Eilerts mor Anna Ehrenruter dog. Detta fick jag hjälp att hitta av er duktiga människor.
Tacksam för läshjälp
Eva

Här finns Johan Henrich f 1781 i husförhörhörslängd i Södra Solberga. Dvs hemma hos sin (vad jag tror) farmor.
Södra Solberga (F) AI:1 (1792-1808) Bild 169 / sid 325 (AID: v22090.b169.s325, NAD: SE/VALA/00367)


Klara (A, AB) CIb:6 (1781-1805) Bild 11 / sid 15 (AID: v87356.b11.s15, NAD: SE/SSA/0010)

2019-09-05, 15:52
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 14:30
    • Visa profil
Nja, fadern tycks heta Ålgren, prästen har ju skrivit dit ett L i efterhand

2019-09-05, 17:43
Svar #2

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Jag tycker det ditskrivna ser ut som ett h, Åhgren.
Ett av vittnena är håflakejen Åhgrens hustru.

2019-09-05, 18:13
Svar #3

Utloggad Eva Garcia

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 161
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:55
    • Visa profil
Tack för ert intresse.
Jag resonerar lite här om vad jag vet: Johan Eilert (den jag misstänker vara fadern till Johan Heinrich) har en bror som är hovlakej vid den här tiden i Stockholm.

Barnet, dvs Johan Heinrick finns i husförhörslängden i Södra Solberga (samma födelsedata och står som ankommen från Klara i Stockholm)
https://app.arkivdigital.se/volume/v22090?image=169
Detta är väl den största anledning som får mig att tro att barnet tillhör denna familj.




På Källeryd i Södra Solberga vid den här tiden bor då Johan Eilerts broder (dvs hovlakejen) och deras moder, dvs den som ev kan vara farmor till Johan Heinrick. Den eventuella farfadern som dog många år tidigare i Södra Solberga hette också Heinrick (Henrik) två avlidna bröder till Johan Eilert (dom dog som småbarn) hette Heinrick (Henrik)
Är detta bara en tillfällighet och önsketanke från min sida att hitta den "försvunne" Johan Eilert Ågren och hans familj?
Jag vet att "försvunne" Johan Eilert inte var i livet när hans mor dog 1811

Detta har gäckat mig nu i mer än ett år, och jag letar som ni ser med jämna mellanrum, eller när jag av "tillfällighet" stöter på något som kan vara intressant

Samma par har några år tidigare fått en dotter, här är det betydligt lättare att läsa efternamnet

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna