ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bodsjö  (läst 641 gånger)

2019-09-01, 19:44
läst 641 gånger

Utloggad Marie Boije

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2024-02-16, 09:37
    • Visa profil
Hej!
Jag skulle vilja få någon feedback på om jag tolkat uppgifterna fel. Jag har registrerat att Karin Jönsdotter f,17280811 i Skylnäs, Revsund av föräldrarna Jöns Persson Klingberg och Ingeborg Persdotter har avlidit 1751 i Söderböle , Bodsjö. Jag har grundat detta på uppgifter i  Bodsjö (Z) LIa:1 (1659-1781) Bild 1070 / sid 201 och Bouppteckningen efter fadern, Brunflo tingslags häradsrätt (Z) F:1 (1741-1760) Bild 250 / sid 8.

Jag har sett i flera antavlor i Disbyt att hon finns med som hustru och mor till flera barn födda mellan 1761 och 1770. Men är det troligt att hon på något sätt skulle ha uteslutits från familj och arv? Tilläggas bör att hon finns med i Revsund (Z) AI:1 (1729-1771) Bild 590 / sid 105 och att det i samma hfl även finns en piga med namnet Karin Jonsdotter född 17281002,  i Bodsjöbyn på sidan 95 som uppges född i Bodsjö , kan det vara den kvinnan som gifter sig med Gudmund Persson 17610106? Hon finns inte i födelsebok eller i minestrialregistret.

Är det någon som vet nåt om detta så jag får min antavla rätt då Jöns Persson Klingberg finns i både mormors och farfars anor.

Mvh Marie Boije

2019-09-02, 08:21
Svar #1

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Bra iakttagelser!
Karin Jönsdotter i Böle blev gift 1748 med Jon Eriksson (Ersson). Denne avled redan året därefter (en måg till Jöns Persson finns upptagen i 1749 års mantalslängd). Att Karin inte levde vid faderns död, framgår av den sistnämndes bouppteckning.

Gudmund Persson i Flatnor och hans hustru har två döttrar, Agnes och Märeta. Den sistnämnda uppkallad efter sin farmor och den andra sannolikt efter mormodern. Däremot finns ingen son Jon bland sönerna. Det kan tyda på en utomäktenskaplig status hos barnens mor. Detta och att hustru Karin Jonsdotters hemort uppges vara Bodsjöbyn gör mig övertygad om att är hon identisk med den Karin som föddes i Bodsjöbyn 1728 (döpt 29/9). Fadern namnges endast Rasvil. En avskedad furir Jonas Rasvill kan påträffas här i Bodsjö !  Nämnda dotter Karin finns upptagen i hfl. med sin mor Agnes Larsdotter och anges "oächta", sist i Bodsjöbyn (se Revsund AI:1/60-61 och 96-97).
"Disbytforskarna" tycks varken inse eller upprätthålla skillnaden mellan farsnamnet Jon och Jöns.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna