ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elin Götarsdotter och Peder Zachrisson från Stora Hultrum.  (läst 2133 gånger)

2019-08-29, 13:29
läst 2133 gånger

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej!

Jag har nyligen återkommit till ett gammalt problem jag har nämligen att försöka få fram information om när och var Elin och Peder föddes och dog. Peder och Elin står nämnda som föräldrar till sonen Göthar som föds 18/8 1729 på Stora Hultrum i Vireda (Vireda C/2 sid 329) och i mantalslängderna kan man följa familjen. Elin försvinner från längden någon gång mellan 1735 -1737 och Peder 1742 då sonen Zachris tar över. (Göthar bor på Stora Hultrum då han gifter sig 1757) Dock kan jag inte finna någon av dem i dödsboken och jag har heller inte funnit deras vigsel. Det finns dock en del luckor i Vireda så kanske har de gift sig under en sådan period eller så flyttade de in till Vireda från någon annan socken. Namnet Göthar är extremt ovanligt och jag har bara stött på det några få gånger bland annat fann jag att pigan Sigrid Giötharsdotter från Rödjestugan i Haurida gifte sig med Abraham Andersson från Gränna 2/12 1733 (Haurida C/2 sid 237) så hon kan tidsmässigt ha varit en syster till Elin. Jag kan dock inte finna vare sig någon Göthar eller Zachris i mantalslängderna för Stora Hultrum så deras koppling till platsen är oklar.

Undrar nu om någon här på forumet har koll på dessa personer eller i övrigt kan hjälpa mig att få reda på Elin och Peders öden.

VH Klas Wallén

2019-08-29, 20:37
Svar #1

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:19
    • Visa profil
Hejsan Klas, med lite hjälp från Disbyt tror jag detta kan stämma.

Pär Zachrisson, död 10dec 1759 i Stora Hultrum, 84 år
Vireda (F) C:2 (1729-1791) Bild 208 / sid 427

Änkan hustru Elin död död 3 nov 1769 i Stora Hultrum, 86 år
Vireda (F) C:2 (1729-1791) Bild 210 / sid 431

Vänligen,
Calle

2019-08-30, 00:21
Svar #2

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej Calle!

Tack för hjälpen. Jag är dock lite fundersam då Pers hustru försvinner ur mantalslängden flera år innan han själv gör det. Hon kan ju inte ha flyttat och hon kan heller inte ha blivit så gammal att hon inte var skattepliktig då hon var yngre än sin man. Dock kan ju Per ha försvunnit ur längden på grund av ålder. Ifall Elin var utfattig borde hon ha stått antecknad som det så varför försvinner hon redan på 1730-talet???? Jag får fundera men helt klart är det ju intressant med de uppgifterna du gav mig och om de personerna är de rätta, vilket mycket talar för, var de även något äldre än vad jag trodde då Elin får sonen Göthar 1729 då hon i så fall var 46 år gammal. Återigen tack. Ifall någon sitter inne med fler uppgifter, till exempel känner till varifrån Per och Elin kom ifrån, tar jag gärna emot dem med.

VH Klas Wallén

2021-01-07, 16:08
Svar #3

Utloggad Hans Gustafsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2023-12-10, 11:31
    • Visa profil
Hej Klas!

Intressant tråd!
Sonen Giöthar finns i mitt släktträd. Har hittat hans födelsebok från 1729. Som ni skriver måste ju Giöthar ha varit ett mycket sällsynt namn redan på den tiden. Emellertid tolkade jag hans fars förnamn till Anders och förstod att det var något lurt eftersom Giöthar heter Pehrsson. Peder hade jag aldrig gissat på. Detta löser ju dock inte ditt problem. Jag ska kolla upp de uppgifter som står i tråden och återkommer om jag hittar något bra.

Giöthar gifte sig 1757 med Elin Börjesdotter från Ruphult i Vireda. Paret flyttade till Wagnsvik i Lommaryd och där föddes dottern Lena Giötharsdotter den 2 november 1757. Giöthar dog i Svalhult soldattorp i Adelöv 1897 av ”bröstsjuka”. Svärsonen Peter Svan var soldat i Jönköpings Regemente. Hustru Elin dog 1783 vid 54 års ålder, ”av rödsoten” enligt dödboken.

Mvh
Hans Gustafsson

2021-01-22, 16:14
Svar #4

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej Hans!

Ursäkta dröjesmålet, jag hade missat att du svarat i denna tråd och såg det av en slump då jag var inne idag och skrev ett inlägg. Ja "vår" Göthar Persson, som var född i Vireda 18/8 1729, hade fadern Peder (Peder. Per, Peter och Petter är ju bara olika varianter av samma namn) och modern Elin. Det är ingen tvekan om att det står Peder i födelseboken, se till exempell hur prästen skriver bokstaven P i namnen Per och Peter på samma sida.

Göthar var verkligen ett ovanligt namn även vid tiden för Göthar Perssons födelse. Jag misstänker att namnet i norra Småland endast användes i några få släkter. Har gjort sökningar på Jönköpingbygdens skiva över födda döda och vigda och endast fått 4-5 träffar, inklusive vår Göthar. Två av dem kom från Lommaryd då de gifte sig. Sedan tidigare har jag funnit det i kyrkböckerna hos en flicka från Haurida. Har för mig att Olle Elm någon gång berättade att han funnit namnet hos några få i Adelövtrakten på 1600-talet, så det är ju inom ett ganska begränsat område de flesta träffarna finns. Då jag sökt på mina skivor från socknar utanför Jönköpings län har jag även fått enstaka träffar i Virserum, Asby och Vårdsberg.

Lena Götharsdotter som du nämner och hennes man soldaten Peter Svan, som avled i samband med Sveriges sista fälttåg 1814, är mina anor. Är de även dina och i så fall vilket av deras barn är din ana? Kanske har vi fler gemensamma förfäder?

VH Klas


2021-01-23, 17:40
Svar #5

Utloggad Hans Gustafsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2023-12-10, 11:31
    • Visa profil
Hej Klas,
tack för svaret. Jag får känslan att du är en något mer erfaren släktforskare än jag. Jag har hållit på i ca 1 år. Den direkta anledningen till att jag började var att ända sedan barnsben (nu är jag 60+) har det ryktats om att någon i släkten på farfars sida hette Orre. Men det har inte varit mer än så. För drygt ett år sedan bestämde jag mig för att undersöka saken. Ryktet visade sig vara sant: en Lars Orre på 1700-talet, soldat i Norra Vedbo kompani Jönk Reg. Det var en fantastisk känsla att plötsligt se namnet Orre dyka upp i husförhörslängden.
Nu försöker jag skriva en slags släkthistoria från dåtid till nutid. Det är sex generationer från Lars Orre till min farfar i rakt nedstigande led på manssidan. Jag bifogar en pdf med texten om tre familjer i mitt träd: Peter Svan och Lena G, Peters föräldrar, samt Peter och Lenas barn Gretas familj. Dottern Greta och hennas man Carl var min farfars fars föräldrar.
Om du har något pålägg på det jag skriver eller om du ser något du bedömer som felaktigt tar jag gärna emot dina synpunkter.
Jag tittade lite på Lenas farföräldrar Peder och Elin men kom ingen vart, tyvärr. Det blir ju så svårt och tidsödande, och jag tycker chansartat, när man bara har mantalslängder födelse- död- och vigselböcker att leta i. Finns det någon mer bra källa tror du?

Mvh
Hans
 

2021-01-23, 18:55
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Har inte detaljstuderat det som skrivs ovan men kollade mina uppgifter i databasen Ser att jag antecknat följande. Hänger det ihop med det ni diskuterar?
Ölmstad (F) C:2 (1736-1786) Bild 148 / sid 285 (AID: v36770.b148.s285, NAD: SE/VALA/00478)
Vänligen,
Olle Elm

2021-01-23, 19:11
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Något mer om namnet Götar. Det stavas i samma källor på många olika sätt vilket kan vara bra att känna till: Giöther, Giöthar, t ex men vi kan använda formen Götar (Den antecknar Otterbjörk, Svenska förnamn - som också anger att formen finns på runstenar).
Det kan vara viktigt för er att veta att namnet finns nära, nämligen i Galthult, t ex 1671,13 september vid Norra Vedbo häradstinget.

Lydert i Skinnarebo, å sin hustros h. Ingeborg Swensdotters wägnar, praetenderar En Sextondedeel i Galthulte Skattehemman, efter sin Swägerfader bete Swen, och Swägermodern Sal.h. Marit Olofzdotter; h. Ingeborgz Styffader Giöthar i Galthult, Swarar sigh hafwa medh bete sin Sal. hustro, den praetenderade Skatterättigheet betalat medh wärdöre och peninger, Klaganden föregifwer sigh wärdören och peningerne för sin hustros brudebulle opburit, Men des Skattejord och Arfwejord finnes obetalt; pastor i Wijreda, wörd Hr Haraldus Magni, med desse Ährlige, trowärdige Män, Swen i Horsedaal, och Nils i Ekeberg, emot hwilkas witne, Klaganden intet Exciperade, deese witnade Edeligen, at Sal. h. Marit Olofzdotter på sitt ytterste, när mehrbete pastor henne, med Herrans h. Nattward besökte, bekände sigh hafwa sin dotters h. Ingeborgz Skatterättigheet i Galthult, fyllest betalat, med 1 lispund Salt, 1 lipund Kött, och 24 öre Kopr mt.  Och såsom Klaganden inständigt påstår ofuanbete sin hustros Skatterättigheet uthan löhn tilträde, hafwer Rätten af Jordb. 30. Cap. § 1 LL tilbudiet honom för sigh och sin hustro Swäria, at the eller någon å thera wägna, eij hafwa upburit för den praetenderade Arfwejord, wärd eller widergäld i Köp eller Skipte etc.  Samme Eed Klaganden aldeles recuserade at giöra; hwarföre Rätten af Jordb. 17. Cap. StL och föreskrifne witnens Intygande, dömbde Giöthar i Galthult förbede Skattejord såsom sin Lagfångne Egendomb behålla framgient efter Jordb. 1. Cap. Hafwandes således macht och tilståndh här medh efter godtyckio sino, Disponera som Jordb. 9. Cap. honom tillägnar, h.  Ingeborgz rättmätige arfzpart efter sin Salö Moder, aldeles oförkränkt.
Vänligen,
Olle Elm

2021-01-23, 22:58
Svar #8

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hans, det var mycket intressant att ni i er släkt talade om en Orre, min farmor nämnde även hon en Orre, som hon dock bara kände till ryktesvägen.

När jag började forska på min farmors sida ville hon inte veta något om sin fars bakgrund, så jag lovade att inte utforska den sidan åt henne medan hon ännu levde. Hon nämnde att han var född i Lommaryd men utom äktenskapet. Modern var hushållerska hos en elak Peter Orre, sade hon, som troligtvis även var far till hennes far. Efter att min farmor hade gått bort 2007 började jag så småningom att utforska hennes fars sida och märkte att han faktiskt inte var född i Lommaryd utan i Adelöv, samt att han inte alls var född utom äktenskapet. Fadern hette faktiskt Peter, men dock inte Orre. Till min förvåning upptäkte jag snart att farmors far hade en Lars Orre i sin linje, vars son hette Peter (dock har jag bara sett honom som Peter Larsson och inte Petter Orre) så då började jag undra hur Orre smugit sig in i min farmors släktmedvetande. Det kunde ju även vara en slump men inte så troligt då namnet Orre är ganska ovanligt. När du nu berättar om er släkthistoria blir jag än mer förbryllad.

Att personer på 1900-talet skulle minnas att de hade en Orre i sin släkt, fast han var född 1727, verkar ju ganska osannolikt. Detta stärks av att min farmor inte kände till så mycket om sin fars bakgrund. Att denne Lars Orre skulle varit så elak att de mindes honom är nog heller inte troligt då jag misstänker att det var min farmors farfar som varit den elake Peter.  Det verkar ju som att de även på din sida haft en vag uppfattning om släktförhållandena före den "mystiske" Orre. Varför har de då berättat om en Orre i våra olika släktled? Troligtvis får vi aldrig veta svaret.
 
Vi delar dock en hel del anor. Greta, som jag misstänker var en felskrivning från prästens sida då personen före Soldaten Svans barn var döpt Greta om jag mins rätt, kallas som du sett för Maja eller Maria i husförhörslängderna. Hon var min farmors farmors mor, och ihop med sin man Carl Magnus verkar de vara våra första gemensamma anor (om man söker sig bakåt i tiden).

Jag har en del anor som du kanske inte har i ditt träd. Lars Orres far var till exempell soldaten under Vänsternäs i Adelöv, Lars Evertsson, och jag antar att du inte har med honom då du startar din berättelse med Lars Orre. Han dyker upp i mantalslängderna för Vänsternäs 1720 som ogift soldat. Året efter gifter han sig med Agneta Andersdotter. I generalmönsterrullorna finns han sedan fram till 1744. Därefter är det ett hopp till 1761 då torpet är vakant. Vart de tog vägen vet jag ej. Det är dock en del luckor i Adelövs kyrkböcker. Jag misstänker att Lars föddes 19/7 1695 med fadern Evert från Äppelhult (Adelöv (F) C:1 (1689-1735) Bild: 50 Sida: 93) men jag kan inte helt bevisa detta. Äppelhult ligger heller inte så långt från Vänsternäs och jag har för mig att en Annika avlider i Äpplehult på slutet av 1700-talet. Olle Elm som kommenterat i denna tråd är mycket kunnig, särskilt då det gäller den här trakten, så kanske har han lite andra uppgifter i sitt material, som kan kasta ljus över denna linje fast den inte kommer ifrån Vireda?

Har även en del information om de andra linjerna, särskilt om Elin Börjesdotter från Rupphult i Vireda. Detta är ju inte riktigt ämnet som skall diskuteras här så vi kan ta det i en annan tråd eller  privat? Det sista kanske är en bra idé då jag är lite nyfiken på din sida av trädet. Man kan skicka privata meddelanden till varandra på den här sidan vilket du kanske redan känner till?

VH Klas



2021-01-23, 23:12
Svar #9

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Olle, Mattias född i Finnarp 1764 var en bror till Lena Götharsdotter som Hans nämnde. Jag har sökt på olika stavingsvarianter av namnet Göthar. Ofta stavades det Giöthar har jag för mig och det verkar ha varit vanligast under 1600- och 1700-talet. Den Giöthar från Galtås som du nämner har jag inte sett tidigare, tack så mycket. Galtås i Säby socken ligger ju nära "kärnområdet" för Giöthar i Norra Småland. Stämmer det att du gav mig ett antal Giöthar ifrån 1600-talets Adelöv, ifrån din databas för några år sedan? Får gå igenom trådarna jag skrivit i eller kolla mail från dig jag fick för många år sedan, om du inte kommer ihåg eller har möjlighet att kolla i databasen.

VH Klas

2021-01-23, 23:18
Svar #10

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Klas - inte Galtås - utan Galthult. Sannolikt det Stora Galthult i Haurida socken du ser här på kartan.
Vänligen,
Olle Elm

2021-01-23, 23:54
Svar #11

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Olle, Så fel jag läste  :D Då ligger det ju verkligen i "närområdet" då jag redan har funnit en Giötharsdotter ifrån Haurida.

Har du några uppgifter som skulle kunna styrka att den Giöthar är far till Elin Götharsdotter? Det är nog tyvärr inte troligt då Elin föddes omkring 1683. Dock bör Elin varit född samt gift sig med Peder Zachrisson i en annan socken än Vireda så jag skall kolla upp Haurida lite extra.

Klas

2021-01-24, 11:30
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Klas,
Jag har lite bråttom just nu men kan berätta att jag finner Götar i Galthult åtminstone 1652. 1681 är han inte nämnd i mantal i Galthult. Då anges Nils oh hustru.
Jag kan kika mera senare men här har du ingången till de mantalslängder jag lyckats få AD att fotografera av. Det är 1652, 1657,58 och möjligen 1659. Sedan finns det inget innan 1681.
De här längderna ligger på ett speciellt ställe.
Kammarkollegiet Grev- och friherreskap (F, R) 88 (1652-1659) Bild 210 (AID: v913862.b210, NAD: SE/RA/52208)
Vänligen,
Olle Elm

2021-01-24, 11:39
Svar #13

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Klas,

Det gick fortare än jag trodde! 1643 finns änkan Marit Olofsdotter i Galthult.
Så här ser det ut 1644.
Mantalslängder 1642-1820 Jönköpings län 1643-1820 (F) 2 (1644) Bild 870 / sid 133 (AID: v843382b.b870.s133, NAD: SE/RA/5520305)

Detta gläder mig och jag kommer att lägga in det i basen så att jag har koll. Kanske han dock är en generation för gammal ... men man vet inte. Han kan ha varit gift flera gånger och du ser ju nu i domb att han lever vid det datumet. Nu blir det skogsgång här  :)
Vänligen,
Olle Elm

2021-01-24, 12:37
Svar #14

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Olle, Tack för att du ligger på Arkiv Digital om fotograferingar. Har haft svårt att hitta i AD och använder riksarkivets mantalslängder. Tog en titt i längden för 1683 och fann en Giötar boendes i torpet på Källeryds ägor, om jag ser rätt. Mattes som brukar gården kanske är någon som du har koll på?

Göthar i Galthult bör ju vara för gammal, men som du säger så vet man aldrig. Ifall han gifte sig med en änka kring 1644 så bör han ju ha varit gift ytterligare en gång om han fick en dotter kring 1683. Du sa att jag nu kan se i domboken att han levde vid det datumet. Vilken bild var det du syftade på och vilket var datumet? Misstänker att den bilden inte blev uppladdad.

Skall själv ut en tur i skogen snart men hoppas kolla vidare i kväll.

Klas


2021-01-24, 14:41
Svar #15

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Om du läser dombokstexten ovan från 1671,13 september  (Norra Vedbo härads dombok ovan) ser du att hustru Marit Olofsdotter anges salig. .
Nu kan jag komplettera ytterligare. Före 1657 är Götar omgift med en Sigrid!
Kammarkollegiet Grev- och friherreskap (F, R) 88 (1652-1659) Bild 470 (AID: v913862.b470, NAD: SE/RA/52208)



Vänligen,
Olle Elm

2021-01-24, 15:18
Svar #16

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Snyggt att du fann Götar i Källeryds torp. Redan 1684 är bara en av dem i mantal - vad jag kan se.
Mantalslängder 1642-1820 Jönköpings län 1643-1820 (F) 41 (1684) Bild 390 / sid 642 (AID: v843421.b390.s642, NAD: SE/RA/5520305)
Där ff 1688 Mantalslängder 1642-1820 Jönköpings län 1643-1820 (F) 45 (1688) Bild 660 / sid 389 (AID: v843423.b660.s389, NAD: SE/RA/5520305)
Finns ej där 1700 Mantalslängder 1642-1820 Jönköpings län 1643-1820 (F) 57 (1700) Bild 2080 / sid 1487 (AID: v843424.b2080.s1487, NAD: SE/RA/5520305)
Vänligen,
Olle Elm

2021-01-24, 18:06
Svar #17

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Olle, det verkar som att Göthar gifter om sig eller att hans fru har återkommit till längden, 1690 kan man se Giötar med hustrun under Källeryd. Dock nämns inte torpet så kan det vara så att de delar på det halva hemmanet i Källeryd nu? https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0007001_00051

Varken hustru eller torp nämns i de kommande längderna. Skall kolla dödsboken senare idag och se om han finns med där.

Trodde först att du hade hittat nått i domboken som visade att Giöthar i Galthult levde omkring 1683 men föstår nu att det var den tidigare notisen från domboken 1671 du syftade på.

VH Klas

2021-01-24, 18:07
Svar #18

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Vi kan flytta fram året lite ytterligare; torparen Götar och hustru finns i 1694. Kom på att jag kunde kontrollera en annan källa: Katekismilängder.  :)
Domkapitlet i Linköping (E, F, H) EV:2 (1694-1710) Bild 66 / sid 127 (AID: v35941.b66.s127, NAD: SE/VALA/00506)

Edit - han och hustrun lever också 1695!
Domkapitlet i Linköping (E, F, H) EV:2 (1694-1710) Bild 125 / sid 235 (AID: v35941.b125.s235, NAD: SE/VALA/00506)
Vänligen,
Olle Elm

2021-01-24, 18:35
Svar #19

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Olle, Har nu hittat "Giöthar Pehrsson" från Källeryds torp. Han avled 1696, 50 år gammal. Begravdes i Öster på kyrkogården
Haurida (F) C:2 (1689-1790) Bild: 182 Sida: 357

Han kan mycket väl ha fått barn kring 1683 men tyvärr så finns inte födelsebok i Haurida från den tiden. Har heller inte lyckats finna något i kyrkoräkenskaperna men skall nog kolla igen för säkerhets skull.

Kan en eventuell dotter i Källerydstorpet stå med i din katekeslängd efter 1695? Då Göthar är ett så ovanligt namn kan han mycket väl ha varit far till Elin Götharsdotter.

VH Klas


2021-01-24, 19:14
Svar #20

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Det finns ingen uppgift om någon dotter - utan samma text som jag presenterar.
Om åu i dödboken stämmer är denne Götar född omkring 1646. Vi kan koppla bort honom från Götar i Galthult och det sammanhanget. Jag har gått igenom en hel del från kyrkoräkenskaperna men inte funnit något.

Med hänsyn till det ovanliga namnet kan du åtminstone ha torparen som en god hypotes som fader till Elin; det finns helt enkelt inte många att välja på.
I Jkpg släktregister finns namnet registrerat endast i Burseryd och Adelövs socknar och inte så tidigt. Det fanns också en Sigrid Götarsdotter dom dör i Karlahem i Ölmstad socken på 1760-talet.

Jag återkommer om jag hittar något av en slump.
Vänligen,
Olle Elm

2021-01-24, 20:58
Svar #21

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Olle, Sigrid Götharsdotter bör vara hon som kom från Rödjestugan i Haurida och som 1733 gifte sig med Abraham Andersson ifrån Gränna (Haurida C/2 sid 237). Elin kan mycket väl ha varit dotter till Göthar i Källeryd. Ska kolla om det finns lite dopvittnen som kan hjälpa till att kasta ljus äver detta problem.

VH Klas

2021-01-25, 18:53
Svar #22

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hans, Jag fick ditt meddelande och jag svarade dig. Sedan fick jag ditt andra meddelande där du frågade om jag fått ditt fösta, så därför misstänker jag att du inte sett mitt svar. Om du tittar längst ned på sidan med de senaste inläggen i forumen så ser du ditt eget namn, ifall du nu är inloggad, och därunder står det privata meddelande. Klicka där så kan du läsa mitt svar. Ifall det inte funkar kan jag skriva mailet här så du kan läsa och sedan radera det.

VH Klas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna