ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem var Per Anundssons hustru?  (läst 1068 gånger)

2019-08-27, 12:31
läst 1068 gånger

Utloggad Ewa Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 11:43
    • Visa profil
Hej
Till min stora förvåning dyker namn som Bure, Burman och Bureus upp när jag söker efter släktingar. Är förvånad över detta. Den första är Margareta Burman, f. 3 maj 1702 i Piteå. Hon var gift med Pehr Fjellström "lapparnas apostel". De får en dotter Margareta Persdotter Fjellström f. 2 februari 1727.
Det är Margareta Burman f. 1702 som leder mig till Erik Eriksson Burman, och dennes far Erik Olofsson Burman, hans far Olof Ambrosiusson Burman, dennes far Ambrosius Andersson Burman osv fram till Olof Olofsson f. omk. 1420 i Bureå, död i Bureå 6. Finns dessa män, eller är det "sagofigurer"?
Om jag istället följer Pehr Fjellströms linje, finner jag Petrus Noraeus Fjellström och dennes far Ericus Noraeus Angermannus f. 1618. Där tar det plötsligt STOP, förutom att jag vet vem Ericus N A, var gift med; Barbro Pehrsdotter, f. 1620? Men vem var hans mor??
Vem var far och mor till denne Ericus Noraeus Angermannus? På morssidan uppges en Karin Olofsdotter Drake f. 1580 i Brunflo. Hon skulle vara gift med en Ericus Michaelis Zebrozynthius. Är det en korrekt släktföljd?
Ett annat och kanske mer viktigt val för mig, blir som överskriften säger: Vem var gift med Per Anundsson, född ca 1580 i Klumben, Piteå, död Sjulnäs 19, Piteå landsfs.
Var det: Karin Persdotter f. uppskattad till mellan 1557 och 1609, dotter till Per Olofsson Bottnekarl och Margaretha Köningsdotter Kenicia. Gemensam dotter Barbro Pehrsdotter f. 1620, död i Silbojokk 1682.
Eller var det Karin Olofsdotter Burman f. 1590, död 1670. Hennes far var Olof Andersson Burman (-1603, modern var Sara Andersdotter.
Det har betydelse för vem av kvinnorna som skall ta plats i mitt träd. Jag har sett flera diskussioner kring detta ämne på nätet, men diskussionerna är äldre, 2010, 2011 så kanske det har inkommit kunskap under de år som har gått. Bureätten är ju ganska väl genomlyst nu, 2019. Jag har försökt maila denna fråga till Peter Sjölund, men jag får tillbaka mailet, - finns ingen sådan -?
Mycket tacksam för tankar, ideér, och mer kunskap. Det har varit lite av en chock att upptäcka detta med Bureätten, Är det sant eller? De flesta upplysningar jag har skrivit om ovan kommer ifrån Geni.
Med vänlig hälsning
Ewa Karlsson


2019-08-28, 07:40
Svar #1

Utloggad Bo-Arne Östborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2023-07-07, 21:17
    • Visa profil

2019-08-28, 11:08
Svar #2

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Länken gav väl ingen upplysning om vilka som var Ericus Noraei föräldrar?
Han ska vara son till Per Olsson på Nässom 1 i Bjärtrå, bonde där 1614-41.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna