ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tips på hur man kan spara hela sidor i full upplösning  (läst 1879 gånger)

2019-08-25, 22:59
läst 1879 gånger

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
Det här kanske ni redan vet, men för mig tog det ett tag att komma på.
Eftersom man bara kan spara ned det som syns på skärmen när man jobbar med ArkivDigital hade jag tidigare problemet med att jag fick välja mellan att spara hela sidan i kyrkoboken, men då blev det i låg upplösning, eller zooma in den relevanta texten och då kunna spara i full upplösning.

Nu har jag upptäckt att om jag zoomar ut i webbläsaren (jag tror man gör det med [Ctrl] och [-] på de flesta datorer) så mycket som möjligt (man gör det många gånger tills det inte längre blir någon skillnad på skärmen) och väljer att visa i helskärmläge och maximerar så brukar man kunna få med hela bilden i full upplösning (genom att att klicka på ikonen 100% så ser man bilden i full upplösning, medan ikonen "visa hela" ser till att bilden ryms på skärmen - beroende på hur stor skärm man har så kan man klicka på visa hela och ändå få med hela på skärmen - det funkar för det mesta till och med på min laptop).
Sen väljer man spara bild och då sparas bilden i en mycket bättre upplösning än om man inte gör omvägen med att zooma ut i webbläsaren. Så numera kan jag spara hela sidor ur kyrkoböcker och porträttbilder i full upplösning :)

2019-08-26, 11:07
Svar #1

Utloggad Åke Holmkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 12:28
    • Visa profil
Tackar igen!  :)

Vet inte om det blir helt full upplösning, det beror förmodligen på bildstorlek och skärmens upplösning, men det här tricket fungerar i alla fall mycket bra. Framför allt bra på sidor där man av någon anledning behöver ha hela sidan men också kunna zooma in och läsa någon liten kommentar någonstans.

Jag jämförde en sparad bild med en fullt inzoomad i webbläsaren och det var väldigt liten skillnad. (Möjligen låg den större skillnaden i att AD nuförtiden av någon idiotisk anledning inte tar med bildinställningarna när man sparar, men vi får väl hoppas att de ändrar på det. Jag har i alla fall varit i kontakt med dem om det.)

Ett hett tips: Spara med Alt-9 ... det kan vara svårt att se knapparna på skärmen när man har zoomat ut och knappar och text har blivit väldigt små.

2019-08-26, 11:11
Svar #2

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
Kul att du har glädje av det!
Tack för tipset, men tyvärr har jag inte lyckats få Alt+9 att funka på min dator (beror kanske på att det är en laptop).

Jag har också noterat att bildinställningarna inte funkar i sparandet - bra att du tagit upp det med AD, hoppas de fixar snart.

2019-08-26, 11:13
Svar #3

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
Ytterligare ett tips förresten som funkar i porträttsamlingen. Där är ju tyvärr många namn felstavade (jag saknar också foton som borde funnits med i bildserier - där jag har papperskopiorna/råkopiorna, men bara några av fotona finns med i AD) och då har jag sett att man dels kan testa att söka på adressen (gatunamn och nummer) och dels på datumet om man vet det (i formatet 1941-11-28).

2019-08-27, 21:16
Svar #4

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil

2019-08-27, 23:13
Svar #5

Utloggad Åke Holmkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 12:28
    • Visa profil
Full upplösning är den upplösningen som originalbilden har som ligger på ArkivDigital. Tyvärr är det inte den upplösningen som du får när du sparar en bild.

Om du ställer in en bild så att hela bilden syns på skärmen och sedan sparar den bilden så sparas de pixlarna som du just då har på skärmen. Det betyder att upplösningen på den sparade bilden beror dels på vilken upplösning din skärm har men också på webbläsarens inställning eftersom den ställer in storleken på text och bilder genom att ändra på upplösningen.

Om du sedan öppnar den sparade bilden och zoomar in för att läsa något smått så blir bilden väldigt oskarp och "pixlad". Det händer däremot inte om du zoomar in på samma bild när du är på AD. Det beror på att originalbilden som AD använder är tagen med en kamera med hög upplösning är mycket större än skärmens och alltså tryckts ihop när du zoomar ut så att du ser hela bilden. När du sedan zoomar in så korrigeras bilden efterhand och förblir skarp.

2019-08-28, 13:59
Svar #6

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
Det finns en knapp i menyn (med två pilar) som heter 100%. Jag antar att den visar bilden i maximal upplösning (det går att zooma in mer, men då blir det suddigare).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna