Forum > Genetisk genealogi (DNA)

Nästa steg ?

(1/1)

Fredrik Salomonsson:
Om delat CM med en person är 270 och längsta blocket är 132. och man inte vet hur det är släkt.
Hur går man vidare till nästa steg för att hitta släktskap? Med dom siffrorna känns det ju ganska nära eller?
Är det den personens kusiner man ska be göra testet?  Hur nära kan släktskapet vara?
Tacksam för tips

Fredrik Linby Thorell:
Till att börja med skulle jag titta på gemensamma matcher och deras ev släktträd för att försöka få ett hum om var man ska börja leta. Titta på namn och platser som är bekanta.
Om du scrollar ner en bit på sidan [size=78%]https://www.yourdnaguide.com/scp[/size] så ser du en tabell över ungefärligt släktskap. 270 cM anges till second cousin dvs syssling eller 2C1R. Även om det inte stämmer exakt så är ni ganska nära släkt. Jag har en 2C1R som jag delar 133/25.

Kan man avgränsa sökområdet så skulle jag sedan börja titta igenom kyrkböckerna, kan ju vara någon som fötts med okänd far eller liknande som framkommer någonstans.

Carl-Erik Sjölin:
Hej,
fick du någon klarhet i släktskapet?
Har själv ungefär samma siffror men klarar inte ut släktskapet:
/Calle

Karl William Sokka:
270(132) cM är rätt så höga värden. Om personen kan berätta om sina mor- och far-föräldrar så går det nog att spåra. Har kopplat ihop träden där det fanns ca 150 cM, men man behöver ha trädet för alla tre-fyrmänningar. I mitt fall visade det sig vara ättlingar till morfars farmors bror.

Navigering

[0] Meddelandeindex

Gå till fullversion