ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik Håkansson - Äskhultamåla  (läst 543 gånger)

2019-08-24, 11:34
läst 543 gånger

Utloggad Magnus Scott

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 18:26
    • Visa profil
Hej,

hoppas någon kan hjälpa mig reda ut följande för jag får inte ihop det, trots många timmars forskande:

Erik Håkansson beräknas vara född 1661 i Äskhultamålen, Norra Solberga, som son till Håkan Svensson och hustrun Marit.

1689-10-06 gifter Erik från Äskhultamålan sig med Elisabeth Hansdotter i Göljeryd och de får troligen barnen Hans och Swen 1691 respektive 1692.

ca 1698-1701 sägs ytterligare två barn födas: Karin och Kerstin även om jag inte kan hitta dem. Dock har födelseböckerna stora luckor så det kan stämma.

1705 föds en Håkan Eriksson i Äskhultamålen och som moder anges nu en Kerstin Hansdotter från Gimmarp. Jag hittar ingenting i dödböcker eller vigselböcker om att en ny hustru trätt in på scenen.

1729-11-11 avlider en Kerstin Hansdotter i Äskhultamålen, 62 år gammal.

Nu kommer problemet: Erik Håkansson dör i Broddarp, Höreda 1745, 84 år gammal. Han bör alltså vara född ca 1661. I den utförliga dödsrunan står att han bodde hos föräldrarna till sitt 40:e levnadsår, vilket borde vara 1701, då han gifte sig med Kerstin Hansdotter. Med henne avlade han under 39 år 6 barn, med andra ord fram till 1740 ca.

Efter att ha varit änkling gifter han sedan om sig med en Kerstin Johansdotter ~ 1740-41. Han avlider som sagt 1745.

Jag får inte ihop detta. Hur kan Kerstin och Erik under 39 år får 6 barn om hon dör redan 1729? Och vad hände med Elisabet? Fanns hon överhuvudtaget?

Någon som kan skapa ljus i mörkret?

Med vänlig hälsning och en önskan om en trevlig lördag!

// Magnus Scott

2019-08-24, 17:37
Svar #1

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5405
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:09
    • Visa profil
Den enda förklaringen jag kan tänka mig är att det smugit sig in två fel i kyrkboken!
Erik Håkansson var nog inte 40 år utan 30 år då han gifte sig och det var nog inte med Elisabet Hansdr utan Kierstin Hansdr redan 1689.

Trolovning 1688 6/6 C:1 s 79 sold Måns Nilsson i Elmeshult och Håkans dotter i Eskhultmåla.
Vb 1688 C:1 s 81 sold Måns Persson i Elmshult med Kierstin Håkansdr i Eskhultmåla, boende i Elmshulttorp.

Det här bör vara Eriks syster, men är det samma d till Håkan ? Soldaten Måns står med olika namn. Blev det samma fel i Eriks vb?
Margaretha

2019-08-24, 17:57
Svar #2

Utloggad Magnus Scott

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 18:26
    • Visa profil
Hej, Margareta!

Jag börjar faktiskt luta åt samma sak.

Eftersom prästen i Eriks db skriver om två hustrur borde han nästan nämnt även den eventuellt första. Och det känns som att Erik Håkansson borde gift sig innan han var 40 år också...

I vigda paret som står under Erik Håkansson heter hustrun för övrigt också Elisabet. Det mesta pekar på att prästen helt enkelt slarvat med pennan och blandat ihop namnen.

// Magnus

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna