ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gedcom-fält specifika för Myheritage  (läst 1200 gånger)

2019-08-23, 21:26
läst 1200 gånger

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
I mina försök att själv reparera mitt sargade familjesträd så har jag testat att importerat det till Legacy.
Då dök en meddelanderuta upp som berättade att min gedcom (från Myheritage) innehåller okända element. Jag vill ju helst inte förlora ännu mer information än jag redan råkat ut för - är det någon som har koll på de två programmen och vet hur jag kan hantera detta?

2019-08-24, 08:16
Svar #1

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:32
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Efter att surfat lite på internet gissar jag att dessa "taggar" inte är specifierade i Gedcom. Fann en text "Program-defined Tags. These are tags that are not defined in the GEDCOM 5.5 specification.  All program-defined tags should begin with an underscore (_)."
Jag läste också artikeln "Överföra släktträd från MyHeritage till Disgen". Alltså jag tror att du kan fortsätta importen utan att förlora något viktigt. Originalet ligger ju fortfarande kvar hos MyHeritage.



 

2019-08-26, 19:56
Svar #2

Utloggad Micael Frank

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 11:40
    • Visa profil
Gedcom-taggar som börjar mer understreck är till för det programmet du exporterar från och är egendefinierade värden, dvs. dom är inte definierade i standarden. Och generellt är dessa värden inte viktiga för det program du importerar till. Det kan t.ex. vara storlek på en bild vid utskrift eller liknade.

2019-08-26, 20:12
Svar #3

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
Stort tack för svar!

Jag hade ju tänkt att exportera från Myheritage till Legacy för att där kunna reparera åtminstone en del av den skada som Myheritage har lyckats åsamka mitt trädd, för att därefter exportera tillbaka det till Myheritage, men det låter som att det skulle resultera i att ännu mer av mitt träd blir förstört så jag får hoppa över det.

Myheritages tekniska problem (som "åt upp" 25% av mitt träd och 300+ bilder) och deras otroligt tröga och ohjälpsamma bemötande har lite fått mig att tappa sugen helt för det här med släktforskning. Det är ju så himla trist att försöka göra om och komma ihåg och slöseri med tid. Jag har nu inte gjort något med mitt (numera trasiga) träd på flera veckor och funderar på att helt släppa det. I andra vågskålen väger det otroligt trevliga och sympatiska bemötande jag får här i forumet - det är halva nöjet :)

2019-08-29, 16:16
Svar #4

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:32
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Jag tycker inte du ska lägga din släktforskning i papperskorgen. Lägg det på hyllan och ta upp det senare när du får tillbaka gnistan. Se det som så att du har kvar 75% av ditt släktträd.
Nu har du lärt dig att man "inte lägger alla äggen i en korg". Detta ordspråk gäller absolut också när det gäller att spara viktiga data. Läs i bilagan vad Legacy anser om säkerhetskopiering. Jag har original-databasen på datorn. Varje gång jag ändrat i databasen gör jag en säkerhetskopiering till Microsoft OneDrive och en annan säkerhetskopiering till Legacy Cloud.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna