ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tydning av kommentar i mantalslängd?  (läst 672 gånger)

2019-08-19, 23:26
läst 672 gånger

Utloggad Rolf Sundberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 23:36
  • RolfS
    • Visa profil
Jag har följt Lars Häljesson i Klefvan Södra, Skallsjö, i mantalslängderna under 1770-talet, men har svårt tyda på ett tolkbart sätt kommentaren om honom, två ord. Kommentaren uppträder först 1774 (sid 207), och återkommer 1775 (sid 229) och dess första del 1776 (sid 216), innan han 1777 har fått lämna torpet. Nedan visas den från 1775, men de andra är mycket lika till utseendet. Kan någon hjälpa mig?
RolfS

2019-08-20, 01:05
Svar #1

barnbarnsbarnet

Min bästa gissning:

breke(lig) faller

Han är bokförd under kategorin "Bräckliga och Utfattiga". Anteckningen i fråga förtydligar att han är bräcklig, och att bräckligheten (bland annat?) består i att han faller, d.v.s. lider av epilepsi.

/Peter

2019-08-20, 09:10
Svar #2

Utloggad Rolf Sundberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 23:36
  • RolfS
    • Visa profil
Tack Peter, att det skulle kunna tolkas som epilepsi = fallandesjuka hade inte fallit mig in.
Bräcklig var jag inne på, men det skrivna var ju inte hela ordet.
Du skriver "Han är bokförd under", är det kolumnerna med antalsmarkeringar Du syftar på?
Rolf
RolfS

2019-08-20, 23:37
Svar #3

barnbarnsbarnet

Ja, kategorierna anges i början av mantalslängden. Se t.ex. sid 2 i 1774 års längd.

Den som inte kunde arbeta hamnade i kategorin för bräckliga, och erhöll skattebefrielse. Fallandesjuka nämns då och då som skäl för detta. Som jag skrev ovan handlar det om en gissning från min sida. Frågan är om jag tolkat det rätt när jag tror att "faller" betyder fallandesjuka, men jag håller det inte alls för otroligt att sjukdomen kunde beskrivas med en verbform.

Andra får gärna flika in med medhåll eller avvikande uppfattningar.

/Peter

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna