ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Per Torssons hustru Maria Svensdotter och/eller Maria Andersdotter  (läst 504 gånger)

2019-08-18, 11:30
läst 504 gånger

Utloggad Anders Lönnermark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:30
    • Visa profil
Hej!


Min ana är Ingierd Persdotter, f. 1713 i Skallarp, dotter till Per Torsson Löfving. Per gifte sig 1686 med Sara Larsdotter och sedan 1692 med Maria Svensdotter. I dödboken för Ingierd Persdotter (d. 1796) står det att hon var dotter till Pher Thorsson och dess hustru Maria Andersdotter och att hon var född i Skallarp. Innebär detta att Per Torsson var gift en tredje gång, med Maria Andersdotter, eller är det något i dessa uppgifter som inte stämmer? I dödboken från 1720 finns en notis att Pher Thorsson hustru Maria i Skallarp begravdes, men där finns inget efternamn. Har någon annan stött på detta och har ytterligare information kring huruvida Per Torssons var gift med två olika Marior? När gifte han sig i så fall med Maria Andersdotter?


Mvh
Anders

2020-03-31, 11:00
Svar #1

Utloggad Kristian Dreij

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2023-11-13, 17:21
    • Visa profil
Hej Anders,
Sent svar men jag skulle tolka det som att Marias efternamn blivit fel i dödboken.
Vad jag vet så var Per Torsson gift med Sara Larsdotter 1686-1690, Maria Svensdotter 1692-1720 och Ingeborg Persdotter 1721-1724.

/Kristian

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna