ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 400 personer (av drygt 1400) plus massa foton försvann  (läst 1400 gånger)

2019-08-17, 15:46
läst 1400 gånger

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
Jag har använt Myheritage (jag har ett "complete" abonnemang) i några månader, men har bara använt det online. Jag tycker det har varit väldigt svårt att få svar från dem på frågan om för-/nackdelar med att flytta det off-line och skillnader i funktionalitet. Till slut bestämde jag mig dock för att testa att flytta mitt släktträd till Family Tree Builder.

Inte långt därefter så upptäckte jag att mitt släktträd, som innehållit över 1400 personer, helt plötsligt bara hade drygt 1000 personer. Likaså saknades en mängd foton...

Panik minst sagt och inte blev det bättre av att Myheritage tog mer än 1 1½ dygn på sig att svara (trots att det var mitt i veckan). Svaret löd som följer:
"I am afraid there is no way to recover it as you do not have backup service.
I understand how frustrating it it, and as as compensation, I have added one year of free backup service to your family site in case you will need it in the future."

Det de säger är med andra ord att man, om man inte vill riskera att deras program/tjänst "äter upp" mer än en fjärdedel av den information man har lagt in, måste betala ännu mer än vad tjänsten redan kostar (och det är i mina ögon inte en särskilt billig tjänst de erbjuder - ffa med tanke på alla tekniska buggar och tillkortakommanden). Tror de på allvar att jag framöver kommer att vilja lägga massa arbete på mitt släktträd där (och göra om väldigt mycket jobb-  hur kul är det på en skala?) om de inte kan garantera att informationen inte plötsligt skall försvinna?
Jag kan tillägga att deras backup (de var ju så "vänliga" och gav mig den tjänsten för ett år) tar en backup en gång i månaden - som om det skulle vara tillfredsställande (det hade det ju inte varit ens om de inte hade tagit extra betalt för den "tjänsten").

Jag har svarat till Myheritage att jag inte tycker att det är en acceptabel lösning på situationen - att få ett års "gratis" backup - jag vill ju få min information tillbaka, men de har nu efter drygt två dygn fortfarande inte svarat. Jag har tack och lov en gedcom-fil exporterad som jag tror innehåller fler personer än de som nu finns kvar i trädet, men avvaktar med att använda den tills jag fått svar från Myheritage. Jag är lite orolig eftersom gedcomen - trots att den skulle innehålla bilder mm, endast är 3MB stor (att jämföra med den backup som MHs nya backuptjänst just skickade mig en länk till som är på nästan 300 MB)..

Med ovanstående vill jag nog mest få utlopp för min frustration samt varna andra som funderar på vilket släktforskarprogram de skall använda. Jag kan verkligen inte rekommendera Myheritage.

2019-08-17, 16:44
Svar #1

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Vi som drabbats av liknande förstår din frustration.
Numera har jag grund-databasen i Legacy på min PC. Varje gång jag använt Legacy generar jag en "zippad" back-up fil som läggs på Onedrive hos Microsoft. Ingår i Windows 10.
Varje månad laddar jag upp en Gedcom fil till mitt släktträd som finns på en server hos One.com. https://gultarpgen.se/
Att Gedcom innehåller bilder visste jag inte. Däremot att det finns länkar till bildfilerna. Bilderna brukar jag få ladda upp separat. Mina media-filer tar upp 50 MB och gedcom-filen är på 0,025 MB.

2019-08-17, 17:29
Svar #2

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
Tack för ditt svar - jag skall undersöka om jag kan göra som du framöver.

Nej, du har rätt, Gedcom innehåller inga bilder och jag kan nu konstatera att bilderna - som min backup gedcom länkar till - är borta från nätet - så även om informationen om bilden dyker upp så finns ingen bild kvar (jag har testat att öppna gedomen i family tree builder). Det är även så att senaste veckans jobb med släktträdet (jag har just nu semester så har lagt många timmar denna vecka) inte finns i backup-filen som är från för en vecka sedan.

Jag kan tillägga att jag är "Premium Plus"- medlem på Myheritage vilket inkluderar "support med förtur", trots det har jag fortfarande inte fått ett svar på mitt mail skickat i torsdags morse - och då borde de ändå förstå att detta är en fråga som gör mig såpass ledsen och stressad att de borde svara så fort som möjligt (jag har skrivit på engelska, så vilken supportperson som helst hos dem borde kunna svara).

2019-08-20, 15:41
Svar #3

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
Myheritage har inte ens bett om ursäkt - inte heller kommit med någon som helst förklaring till det som hänt.

Jag har en Gedcom-fil (export från Myheritage innan katastrofen), men det är en hel del som finns i det släktträd som för närvarande finns på myheritage (det med drygt 1000 personer) som inte finns med i denna. Är det någon som vet hur man enklast slår ihop/jämför träden (jag skulle t.ex. kunna göra en export från MH-trädet som det ser ut nu och sen på något sätt jämföra de två filerna? Helst skulle jag vilja få upp en lista på alla skillnader så att jag kan välja vad som är rätt och fel, men annars att alla som inte finns med i det ena (äldre, större) trädet läggs till från den andra filen.
Vad gäller fotona (200+...) som är försvunna så säger MH bara att de är borta (trots att det finns länkar till dem från gedcomfilen från det ursprungliga, större trädet).

Jag har bett MH om hjälp med ovanstående, men de spelar bara oförstående och är totalt ointresserade. Det enda de har gjort är att säga att de förstår att jag är frustrerad, erbjudit mig ett års "gratis" backup (månatlig...) plus 3 månader extra av abonnemanget på MH. Ingen ursäkt, ingen förklaring, ingen försäkran om att det inte kommer att hända igen.

2019-08-20, 16:26
Svar #4

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Numera använder jag bara Legacy. I deras betalversion, DeLuxe, finns en funktion "Sök - Dubbletter i två familjefiler". Där får man upp detaljerad information om en individ finns i båda databaserna.

2019-08-20, 16:48
Svar #5

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
Tack! Vet du om det också finns möjligheten att söka upp de poster som inte finns i den andra databasen?

2019-08-20, 16:59
Svar #6

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Nä, man inte söka efter något som inte finns. Man kan se det som finns i databas A men inte i databas B.
Se bifogade beskrivning.

2019-08-20, 17:23
Svar #7

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
jag uttryckte mig nog lite dumt - för det låter som att Legacy kan göra det som jag tror behövs.
Använder du också någon onlinetjänst för att få matchningar mot andra träd/arkivposter?

2019-08-20, 17:47
Svar #8

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Nej, det gör jag inte. Jag söker efter tips på internet. Jag beskriver vilka underlag jag använder här: https://gultarpgen.se/Egna%20filer/Comment_sv.html

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna