ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp med texttolkning för sjukdom o dödsorsak  (läst 1031 gånger)

2019-08-15, 15:05
läst 1031 gånger

Utloggad Jenny Bladh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2021-08-01, 14:05
    • Visa profil

Hej,
jag behöver hjälp att tolka sjukdomen och dödsorsak enlig bifogad fil. Mannen i fråga var psykiskt sjuk fram till sin död och jag tror att det rör sig om svår schizofreni men vill gärna ha det bekräftat av sakkunning. Jag tror att det under sjukdomsform står: Schizoprenia


Dödsorsak verkar stå Marasmus senilis vilket torde vara Ålderdomsavtyning men vad som står efter det i rutan kan jag inte tyda.
Det allra sista ordet verkar vara pnemonia vilket jag tolkar till lunginflammation.


Hälsningar Jenny


2019-08-15, 19:59
Svar #1

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 11:48
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Jag är ju inte sakkunnig på det sättet, men läsa texten kan jag:

Citera
Schizophrenia

dödsorsak: Ma-
rasmus senilis.
Bidragande: Bron-
chopneumonia.

mvh /staffan

PS Källan? Kan vara lättare med mer text att jämföra med ... DS
mvh /staffan -- BFiles

2019-08-16, 08:01
Svar #2

Utloggad Jenny Bladh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2021-08-01, 14:05
    • Visa profil

Stort tack för tipset.
Han led av schizofreni och dog av åldersförtyning och luftrörs- och lunginflammation.


Jenny

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna