ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Aneboda MTL 1806  (läst 722 gånger)

2019-08-15, 12:01
läst 722 gånger

Utloggad Åke Holmkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 12:28
    • Visa profil
Hej!

Jag har ett par frågor om bilden här.

Personen jag är intresserad av är Håkan Lantz - vad står det i notisen längst till höger om honom? (Andra raden verkar handla om att hustrun är sjuklig)

Heter personen längst ner i bild Peder Eriksson? (Jag vill framför allt veta att han inte heter Håkan, eftersom min teori är att det är Håkan Lantz som av någon anledning står i födelseboken med sitt familjenamn Eriksson när hans son Johannes föds samma år.)

Bor Håkan Lantz under Högafälle? Det ser nästan ut som om han står på en egen ort.

/Åke

2019-08-15, 14:03
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
Till höger om Håkan Lanz står ofärdig i ena handen, hustrun sjuklig.
Personen längst ner heter Peter Eriksson. Han bor i Grevaryd.
Lantz bör ha bott i Högafälle.
Håkan kan bara stå på ett ställe i mantalslängden, inte både som Lantz och Eriksson. :)

2019-08-15, 16:38
Svar #2

Utloggad Åke Holmkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 12:28
    • Visa profil
Hej Eva, och tack så mycket!

Jag menade inte att han skulle stå på två ställen i MTL, utan var rädd att det fanns någon annan i socknen som hette Håkan Eriksson.

Jag har letat efter en länk som "bevisar" att Håkan Lantz föds som Håkan Ericsson i Berg, sedan blir Håkan Lantz i Moheda och så småningom hamnar i Hjälmseryd med namnet Håkan En. Alla data har stämt hittills, förutom att jag inte hade hittat något familjenamn på Håkan Lantz och inte hade hittat födseln för sonen Johannes.

Jag hittade födseln för en Johannes i Aneboda med fader Håkan Ericsson och rätt namn på både modern och två av dopvittnen för att passa in i systemet, och dessutom att Håkan står med efternamnet Lantz i MTL istället för Ericsson. Hade det däremot funnits en H.E. i MTL också så hade det med en gång blivit osäkert om det verkligen var rätt.

Det enda som känns lite tveksamt just nu är hur han skulle bli antagen som soldat med en skadad (?) hand. Det står dock ingenting vid hans avsked om skador, bara att han själv begär och får avsked. Däremot så kan hustruns sjuklighet stämma mycket väl in på familjen från Hjälmseryd.

2019-08-15, 17:22
Svar #3

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
Har du kollat Håkan Lantz/Ehn i generalmönsterrullorna? God idé. ;)
Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/867 (1804-1807), bildid: A0028884_00281
Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/418 (1817), bildid: A0028399_00356

2019-08-15, 18:03
Svar #4

Utloggad Åke Holmkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 12:28
    • Visa profil
Ja, men jag hade inte hittat honom på SVAR, jag har samma bilder ifrån AD.

Problemet är att det inte står något familjenamn eller annan info på Håkan Lantz. Det står heller ingenstans för Håkan En att han tidigare haft namnet Lantz, bara att familjenamnet är Ericsson.

Innan jag hittade honom i Aneboda så har jag bara haft Lantz med fru och sonen Eric i HFL Moheda (AI-2, 1793-1803, s.323), men inga tecken på var han kom ifrån eller var han blev av efter avskedet. Jag har inte heller hittat några syskon till H. Ericsson som dopvittne till Ens eller Lantzs barn eller tvärtom förrän nu. Hustruns och sonens namn och födelsedatum är allt som har knutit ihop Lantz med En.

Det är möjligt att jag har missat någon detalj någonstans för jag förstår inte hur folk han ha kopplat ihop Håkan En i Hjälmseryd med Håkan Ericsson i Berg utan att ha Lantz med i bilden. Ericsson flyttar till Moheda 1800 och landar där på sid. 1 i HFL. Därefter dyker Håkan En upp flera år senare i Hjälmseryd med fru och två barn, men utan vägen över Lantz föstår jag inte hur man med säkerhet kan koppla ihop de två till samme person. Bara med den info jag har hittat tidigare vore det rena gissningsleken eftersom det inte finns några flyttningslängder eller noteringar om flyttningar i HFL för någon av de tre socknarna.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna