ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Håkan Appelgren No 13  (läst 512 gånger)

2019-08-13, 16:02
läst 512 gånger

Utloggad Hans Inge Thulin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 08:46
    • Visa profil
Håkan Appelgren föddes omkring 1685 i Öxnevalla socken Älvsborgs län. Han antogs 1710 den 3 Juni som ryttare för rusthåll No 13 i Överstelöjtnantens kompani Skånska husarregementet. Om jag läser det hela rätt var rusthållet beläget i Östra Ljungby(L).

Generalmönsterrullor - Skånska husarregementet (L) 884 (1710) Bild 500 / sid 47 Överstelöjtnantens kompani No 13

Det finns inget skrivet om en ryttare Håkan Applegren i Östra Ljungby kyrkoböcker 1710-20 och rullorna säger intet om att han var gift.

Håkan finns på detta rusthåll fram till och med 1719, men nästa år 1720 i januari rymde han. Enligt rullan från 1722 var hans rusthåll nummer detsamma men rusthållet var nu i Östra Värlinge Hammarlöv(M).

Generalmönsterrullor - Skånska husarregementet (L) 891 (1722) Bild 600 Överstelöjtnantens kompani No 13

Jag undrar om socknen Östra Ljungby är korrekt, och vidare hur jag skall finna varför Håkan rymde istället för att ta avsked. Jag har heller aldrig sett att samma rusthålls nummer har så vitt skilda rusthållare.

Mvh
Inge

2019-08-13, 21:38
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
Många ryttare rymde, orsaken får vi nog aldrig veta.
Till numret i  kompaniet, rusthållet, var knutet ett  antal underhållande fastigheter
som kunde befinna sig på ett ganska stort geografiskt avstånd från detta sitt nummer.
Ibland behövde man av olika anledningar justera dessa fastigheters sammansättning
även över kompani- och regementsgränserna.
Så skedde bl a med rusthållet nr 13 Östra Ljungby som överfördes till
Södra skånska kavalleriregementet (Skånska Dragonregementet).

2019-08-14, 01:42
Svar #2

Utloggad Hans Inge Thulin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 08:46
    • Visa profil
Tack Eva
Vad var straffet för desertering?

Mvh

Inge

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna