ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rane Jonssons ätt (”Rani”)  (läst 1046 gånger)

2019-08-13, 06:54
läst 1046 gånger

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-07-29, 09:34
    • Visa profil
Hej!
Jag läser i ÄSF II häfte nr 1 sid 88 under ätten Tre Rosor att Märta Jönsdotter var dotter till riddaren och riksrådet Jöns Hiärne och Cristina Nilsdotter av Rane Jonssons ätt.

På nätet ser jag flera antavlor utan källhänvisningar där det skrivs att Cristinas föräldrar är Niels Ranisen och Elin Bjarnesdotter (även andra förslag på moder) Niels Ranisens far skulle sedan vara Rane Jonson till Gjorslev och vidare bakåt.

Min fråga är om det finns något konkret som styrker att detta verkligen är Cristinas föräldrar, eller om det handlar om hugskott som letat sig ut på nätet och spridit sig som ”sanning”? Tips mottages tacksamt.

Bästa hälsningar,
Andreas

2019-08-13, 19:50
Svar #1

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 269
  • Senast inloggad: 2023-08-07, 08:51
    • Visa profil
Hej,

Jag är nog en av dom som satt Niels Ranisen och Elin Bjarnesdotter som hennes föräldrar utan källa. Var jag hittat det kommer jag inte ihåg.

Däremot om det nu skulle visa sig vara rätt finns lite mer i denna avhandling som kanske har lite fler källhänvisningar.
https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/2455137/malena_str%C3%B8mmen_malakzadeh_master.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Där finns ett antal släktträd som har med detta par. Läs och bedöm riktigheten i det materialet.

/Anders

2019-08-14, 08:41
Svar #2

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-07-29, 09:34
    • Visa profil
Hej!
Stort tack för länken. Läser jag här så står det att "Kristina kan ha varit en dotter av...." Att på dessa grunder föra in föräldrarna i antavlan skulle i alla fall inte jag våga göra. Det är just detta som jag tycker är så farligt, när en hypotes eller ett antagande blir en sanning genom att det mångfaldigas i antavlor överallt på nätet och framförs såsom "sanning".

I källförteckningen finns hänvisning till en uppsats i NST. Jag skall försöka få fatt i denna tidsskrift, men den verkar inte finnas tillgänglig på bibliotek mm. Någon som vet var man kan läsa artiklar i Norsk Slekthistorisk Tidsskrift? Här kan säkert finnas något matnyttigt som sprider ljus över frågan. Återigen stort tack för att du hjälpt mig vidare i sökandet!

Andreas

2019-08-14, 09:53
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-08-15, 07:25
Svar #4

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-07-29, 09:34
    • Visa profil
Tack Jörgen för hjälpen! Jag jagar fatt i böcker och om här framkommer något matnyttigt gör jag ett inlägg om slutsatserna.
Bästa hälsningar,
Andreas

2019-09-18, 12:37
Svar #5

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-07-29, 09:34
    • Visa profil
Hej!
Feedback på mitt inlägg. Jag har nu läst hela artikeln. Föräldrarnas namn finns inte explicit angivna i några källor visar det sig. Det handlar i stället om ett pussel som har lagts där man sett hur gods har ärvts. Där blir slutsatsen att detta är den rimligaste förklaringen hur anorna ser ut bakåt. Några led är av mer hypotetisk karaktär för att det skall gå ihop. Föräldrarna är att betrakta som "troliga" men de är inte till 100% bevisade. Det är detta som jag tycker är så farligt när ordet "troligen" , "förmodligen" osv försvinner. Men, en intressant artikel som kan rekommenderas!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna