ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Artilleristen Jacob Andreas Hervander  (läst 497 gånger)

2019-08-11, 21:07
läst 497 gånger

Utloggad Kaj Ove Roland

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2022-01-20, 16:34
    • Visa profil
Jeg er på jagt efter Jacob Andreas Hervander (født 19/8 1790 i Kristianstad). Han optræder (under navnet Jacob Hawander) som artillerist nr. 8 i generalmönsterrullan for Vendes artilleriregemente for året 1815 (AD bild v493957.b2190). Men i rullen for 1816 er han væk.

Han kan også findes i husförhörslängden for Kristianstads garnisonsförsamling AI:1 side 315 og 341 (dog med en fejlagtig fødselsdato). På sidstnævnte side anføres (så vidt jeg kan tyde): arrest. afförd sedan han för stöld blifvit afstraffad med 25 par spö? d. 22? Dec 1815. ??: Up. Kyrk: pligt d. 24? Decemb:

Øjensynlig er han blevet straffet og enten smidt ud af regimentet eller forflyttet, men her går jeg i stå. Regimentets straffrullor er desværre ikke digitaliseret.

Er der nogen, der har en god idé? Eller som kan hjælpe mig med at læse vedhæftede udklip?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna