ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hed (U) F:2 (1758-1788) Bild 121  (läst 604 gånger)

2019-08-11, 11:58
läst 604 gånger

Utloggad Lennart Sandén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2022-12-26, 21:52
    • Visa profil
Jag har försökt och försökt, att tolka dödsnotisen från oktober 1773, för Brita Andersdotter. Nu hoppas jag få hjälp med att komplettera/korrigera nedanstående försök.


Källa: Hed (U) F:2 (1758-1788) Bild 121 (AID: v72436.b121, NAD: SE/ULA/10382)


Vänliga hälsningar
Lennart


 [size=78%] [/size]
Neddsattes i Tysthet afledna Fiskarens Jacob Riddarsporres änka. Hustru Brita Andersdotter ifrån 1694 d: 27 Jan. uti mortorp. Född och döpt. Fadren war Landbonden Anders Larsson och modren Hustru Maria Vernicksdotter. Enfadigt ......... star i Kristendomskunskapen. Tient på åtstilliga hederligga ställen både inom och utom församlingen. Gift vid ..... 3 åhr 1717: med  Tremänning Soldaten Jan Jacobsson då ............................. haft tillsammans 1 son som lever. Skildt wid samme man, för Lägersmål och olåflig beblandelse. Skal med den samma och förenämnbda Jacob Riddare för några och fyrtti åhr sedan haft tillsammans tre söner och 2 döttrar. Hvaraf en son är död. Des lefverne är eljest kendt för Beskedligt. Har dragits med en Siuklig kropp i flera åhr. Legat till sängs minst  i 2 åhr af ålderdoms känningar och låtit sig ...... besökas af Prediko ämbetet. Kunde intet stort tala til slut men bad dock under tyst andakt Guden sin   ..........fader ............... och en nådig för.........som hemma wederfors d: 30 september. Sedan hon lefvat något öfwer 79 åhr.

2019-08-11, 16:22
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5120
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:25
    • Visa profil
Tror jag lyckats läsa ytterligare några ord, och något har jag tolkat annorlunda också. Men den överstrukna delen om tremänningen går jag bet på.

Citera
Neddsattes i Tysthet afledna Fiskarens Jacob Riddarsporres änka. Hustru Brita Andersdotter ifrån 1694 d: 27 Jan. uti mortorp. Född och döpt. Fadren war Landbonden Anders Larsson och modren Hustru Maria Vernicksdotter. Enfadigt undervister i Kristendomskunskapen. Tient på åtskilliga hederliga ställen både inom och utom församlingen. Gift vid pass åhr 1717: med  Tremänning Soldaten Jan Jacobsson då ............................. haft tillsammans 1 son som lever. Skildt wid samme man, för Lägersmål och olåflig beblandelse. Skal med den samma och förenämnbda Jacob Riddare för några och fyrtti åhr sedan haft tillsammans tre söner och 2 döttrar. Hvaraf en son är död. Des lefverne är eljest kendt för Beskedligt. Har dragits med en Siuklig kropp i flera åhr. Legat till sängs minst  i 2 åhr af ålderdoms känningar och låtit sig ofta besökas af Prediko ämbetet. Kunde intet stort tala til slut men bad dock under tyst andakt Gud om sina synders förlåtelse och en nådig förlåssning som hemma wederfors d: 30 september. Sedan hon lefvat något öfwer 79 åhr.

2019-08-11, 16:57
Svar #2

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15311
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:06
    • Visa profil

2019-08-11, 19:52
Svar #3

Utloggad Lennart Sandén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2022-12-26, 21:52
    • Visa profil
Stort tack Kalle och Eva


Vänliga hälsningar
Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna