ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Q-L527  (läst 2972 gånger)

2019-08-08, 11:34
läst 2972 gånger

Utloggad Jan-Åke Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2023-12-09, 22:48
    • Visa profil
Min kusin har haplogrupp Q-L527.
Han är också enda möjligheten för mig att kunna få veta vem som var min morfars far.
Min kusin är min morfars sonson.
Min morfars mor pekade ut en man som har en brors sonson med I-M253
Jag har själv N-M231 och jag är då dotterson till min morfar.
Hur gå vidare?
Big-Y på kusinen - Y-Full?
STRmarkörer?
SNP?
Hur vanligt är Q-L527 i Sverige?

2019-08-23, 23:59
Svar #1

Utloggad Eva Wallström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2022-07-06, 22:26
    • Visa profil

Hej
Ser att ingen svarat, så jag gör ett försök att kanske bidra med något lite. Det är lite klurigt så ser någon att jag tänker fel så säg till.
Eftersom din morfars sonson (din kusin) och den utpekade mannens brors sonson inte har samma haplogrupp så är det ju något som inte stämmer. Antingen är inte den utpekade mannen din morfars far, eller så är
någon av de manliga förfäderna (far eller farfar) till
din kusin eller mannens brors sonson inte den man tror det är, eller så är har den utpekade mannens bror en annan far än den utpekade mannen dvs. de är halvbröder. Det finns kanske fler möjliga varianter.
Ditt y-DNA-test hjälper inte i detta fallet eftersom det inte är en rak manslinje till din morfar/morfars far.
Har ni tre personer som du nämner gjort autosomala tester? Om inte så är det nog så jag skulle gå vidare, i kombination med traditionell släktforskning. Om det redan är gjort - fick du några ledtrådar där?
Vänliga hälsningar
Eva W


2019-08-24, 11:32
Svar #2

Utloggad Jan-Åke Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2023-12-09, 22:48
    • Visa profil

Tack
Jo det kan vara många "felkällor". Hur tänkte du "[font=]Har ni tre personer som du nämner gjort autosomala tester?"[/font]

2019-08-25, 12:04
Svar #3

Utloggad Eva Wallström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2022-07-06, 22:26
    • Visa profil
Jag tänkte såhär: Eftersom det handlar om din morfars far, dvs- rätt näta släkt, så får ättlingar till denna person (eller personens bror) relativt goda/höga träffar på ett autosomalt test, t.ex Family Finder.
Det du vet är att de två andra personerna du testat inte är biologisk släkt på det sättet du förväntat/hoppats, men du vet till exempel inte med hel säkerhet hur ditt biologiska släktskap ser ut med dessa personer. Med ett sådant test ser du t.ex. om du är släkt med mannens brors sonson. Om du är det så kanske det är något okänt i din kusins bakgrund? Eller så får du tydligt att du och din kusin inte alls är släkt med mannens brors sonson. Till exempel. Om det nu visar sig att du inte är släkt med den utpekade mannan så kanske det nya testet kan ge andra möjliga träffar om du har tur. Om du också har ett släktträd för dig/din kusin och det, om du har riktig tur, dyker upp en nära träff där ni inte alls vet hur ni är släkt - då kan det vara en ny möjlighet att nysta i.
Helt enkelt - med de test ni redan gjort och autosomala tester har du goda möjligheter att nysta vidare.
Vänliga hälsningar
Eva

2019-08-25, 21:21
Svar #4

Utloggad Jan-Åke Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2023-12-09, 22:48
    • Visa profil
Tack jag har testat alla tre. Mig själv, min mor, min kusin och den utpekade mannens sonson. Min morfars sonson(kusin) är troligtvis min kusin 1013 shared cm och 79 longest block har jag i förhållande till min kusin. Jag får ingen träff på den utpekade mannens sonson men det får nu(efter ditt svar) min kusin 49 shared cm och 15 longest block(felmarginal?). Min morfars sonson och den utpekade manens sonson har inte samma YDNA. Min mor får ingen autosomal träff med den utpekade mannens sonson?? JÅ

2019-08-26, 18:50
Svar #5

Utloggad Eva Wallström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2022-07-06, 22:26
    • Visa profil
Det låter som om det är fel spår med den utpekade mannen - med den reservationen att det finns något okänt i mannens brors sonsons historia. Den lilla träff din kusin och den andre testade mannen har är antingen fel eller kanske hellre något annat mer avlägset släktskap. Jag vet inte riktigt var gränserna för felmarginal går.
Så tyvärr får du nog leta vidare.
Vänliga hälsningar Eva

2019-08-26, 20:30
Svar #6

Utloggad Jan-Åke Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2023-12-09, 22:48
    • Visa profil

2020-09-24, 09:37
Svar #7

Utloggad Kent Klintberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2022-04-14, 14:57
    • Visa profil
Hej
Söker också på Dna Q-L 527, då jag har det. Var jag förstår så är det bara 2% i Skandinavien som har det dna.
Själv finns jag på Gotland och har bara till baka på min farfar, som har fader okänd. Dock finns det ett namn för tänkt fader.
Men försvann till fastlandet.

2022-10-24, 20:30
Svar #8

Utloggad Anders Selbing

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2022-10-24, 20:35
    • Visa profil
Kent,
Jag har också Q-L527 med rötter i Kalmar och norrut på manslinjen. Kontakterna mellan Kalmar och Gotland var vanliga under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Har vi kanske någon gemensam bakgrund? Du får gärna höra av dig. /anders_selbing@me.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna