ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Åldersuppgifter i dödböcker  (läst 695 gånger)

2019-08-06, 10:57
läst 695 gånger

Utloggad Olle Engvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2023-06-19, 11:44
    • Visa profil
När man släktforskar på personer som är födda före kyrkböckernas tid (husförhörslängder, födelseböcker etc.) finner man ofta i dödboken på personen en åldersangivelse, ålder vid dödsfallet. Vid dödsfallsnoteringen i dödboken kan det exempelvis noteras; 1700 död 96 år gammal, vilket skulle betyda att personen var född ca 1604. Min undring är denna; fördes någon form av födelseböcker före den kyrkobokföring som kom att gälla från slutet av 1600 talet och om det är ur denna som uppgifterna hämtas? Jag har funnit det påfallande ofta att åldern på den avlidna anges som hög, kring/över 90 år, vilket kan verka högt med tanke på medelåldern vid den här tiden. I något fall har jag också i min forskning kunnat konstatera utifrån andra uppgifter att åldern inte kan stämma, utan att den är för högt satt. Frågan blir allmän; finns det någon som har kännedom om det fanns några säkrare källor som prästen kunde använda vid åldersangivelsen. Eller var det kanske baserat på muntliga uppgifter från omgivningen? Någon som har fördjupat sig i detta?

2019-08-06, 18:48
Svar #1

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Problemet du lyfter fram har bearbetats här i Anbytarforum så länge detta forum funnits. Här finns en del att läsa om förslag till fortsatt släktforskning tidigare än 1600-talet.
https://forum.rotter.se/index.php?topic=60195.msg844560#msg844560


Hoppas du finner något intressant


mvh Lars-Åke Johansson
Lars-Åke Johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna