ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Åke Olufssons dödsruna C:2bsid 545.  (läst 526 gånger)

2019-08-04, 12:19
läst 526 gånger

Utloggad Carin Cullander-Stiberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2024-01-30, 17:25
    • Visa profil
Åke Olofsson dör den 14 febr 1753 i Stenbrohult. Kan någon hjälpa mig att tyda texten i hans dödsruna. Tack på förhand.

2019-08-04, 13:06
Svar #1

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil
Hej! Här är mitt försök att tyda texten, jag kunde dock inte tyda varifrån andra hustrun kom, kanske står det Ugnhult.
Död Februarii 14. Gl. (gamle) förafskedade Nämdeman Åke Olufsson i Sånnaböke, föd i Garanshult wästreg(ård) warit siudare 15 åhr, kyrkiowärd 12, nämndeman 14 åhr, brukat i Såganäs östreg(ård) 12 åhr, i diecknabögd (Djäknabygd) 4 och i Sannaböke 14 åhr. Warit gift med Karin Jönsdotter från Såganäs 19 åhr aflat 4 Söner med Hne (henne) 2ne lefwa, 2 döda, sedan gift med h. (hustru) Bengta Bengtsdotter ifrå ???hult (Ugnhult?) 9 åhr aflat med Hne (henne) 4 barn som alla små(?) lefwa. Han har warit nogot benägen til dryckenskap, warit förr nog förmögen, men fattig på slutet, död af hufvudsiuka, aetas (ålder) 68 åhr. (Begravd) 4 Martii.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna