ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Varv 1747-77 bild 109 sida 223 (födda o döpta i Kunglena)  (läst 641 gånger)

2019-08-02, 22:54
läst 641 gånger

Utloggad Alan Sejrbo-Petersen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 17:55
    • Visa profil
    • www.sejrbo-petersen.com
Finns där kanske nån som kan hjälpa mig med tolkningen i samband med Margareta´s födsel 13 Dec 1749.Skulle sätta stor pris på att få det bokstavstroget. Själv har jag tolkat följande.-----Datum:12 Dec. 13 ??Barnets namn:MargaretaFöräldra:Bengt Jonsson hustru Karin AmbiornsdoterFöräldras boställe:Bonde på B?garden i Kunglena ?Faddarna:Lars JonssonHans Larsson fogden Sven Kindgren Klåckaren MånsNilsson HustrueJönsdot: Hust: an=ne Jönsonsd. pig:Ane ? Karin-----På förhand tack för hjälpenMvh. Alan

2019-08-02, 23:34
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6923
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 18:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag skriver spalterna under varandra.

Födelsedagen
d. 12 Dec


Döpelsedagen
d. 13 ejus
[ejusdem = samma (månad)]

Barnets namn
Margareta


Then döptes föräldrars namn
Bengt Jon-
ßon hustru
Karin Am-
biornsdoter


Thes föräldrarnas hemwist och hwilkor
Bonde på Bruns-
garden i Kongz-
lena må wäl


Witnens namn
Lars Jonßon
Hans Larßon fog-
den Sven Kindgren
klåckaren Måns
Nilßon hust Anna
[streck över n = dubbelt]
Jonsdot. [pricken sitter över J, inte o] hust. An-
na Johanßd. pig.
Anna p. Karin.


Reservation för att prästen blandar tyska/gotiska och latinska bokstäver, vilket inte alltid gör det så lätt att lista ut vad han avser...  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-08-03, 10:17
Svar #2

Utloggad Alan Sejrbo-Petersen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 17:55
    • Visa profil
    • www.sejrbo-petersen.com
Hej Jts.
Och tack för dit svar, just vad jag efterlyste :-)
Mvh. Alan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna