ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skolarbete om Y-haplogrupper  (läst 978 gånger)

2019-08-02, 10:53
läst 978 gånger

Utloggad Astrid Hellgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 23:59
    • Visa profil
Hej,

Min son ska skriva ett forskningsreportage som gymnasiearbete under sin sista skolkurs. Forskningsreportaget kommer att handla om DNA, genetik och Sveriges förhistoria, och min son tänkte studera Y-haplogrupper som förekommer i Sverige, samt hur och var de är utspridda i landet. Arbetet ska vara klart till slutet av maj 2020. Min son behöver material som han kan utgå ifrån, och han vill gärna använda sig av ett eget insamlat material. Eftersom han inte har möjlighet att på egen hand bekosta ett flertal DNA-tester på personer vill han gärna samla information från personer som redan har testat sig.

Om du är en man som är född och bor i Sverige samt har tagit reda på din Y-haplogrupp via ett DNA-test (alternativt är en kvinna som har DNA-testat manliga släktingar) skulle vi vara tacksamma om du vill bidra till min sons gymnasiearbete med följande information:

1. Din Y-haplogrupp (om du kan får du gärna uppge minsta kända undergrupp till din haplogrupp - ex i stället för att endast skriva R1b kan du skriva mer specifikt undergruppen R-CTS6352).
2. Vilket län du är född i.
3. Om du kan och vill - var och när din äldsta kända förfader på raka fädernelinjen föddes och dog.

Inga namn, adresser eller annan personlig information behövs, endast de tre punkterna ovan. Om du vill bidra kan du skicka ditt svar på detta inlägg eller skicka mail till min son själv till 01erhe16@norrtalje.se. Frågor om gymnasiearbetet kan även skickas till honom. Det kommer att vara öppet att skicka in svar till den 24 november 2019.

Tack på förhand,

Astrid Hellgren

PS. Jag hoppas att det är ok att lägga upp denna förfrågan här - låt mig annars få veta om det inte är tillåtet, för då tar jag genast bort den. Denna förfrågan lades även in på Facebookgruppen DNA-anor den 24/7.

Allt arbete med sammanställning, analys, bearbetning, slutsatser med mera kommer givetvis att göras av sonen själv då det är hans skolarbete. Mitt enda bidrag är att jag lägger upp denna text åt honom här samt på Facebookgruppen DNA-anor.


2019-09-15, 15:20
Svar #1

Utloggad Holger Hansson-Palo

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-05-18, 16:11
    • Visa profil
Hei du obekante stud...
jag har yDNA testat mig på Y67 och fått N-M231 och bor i Boden och är svenskfödd och min mailadress är holger.hansson.palo@gmail.com
Även tagit FF på FtDNA och har ca 8000 matches
Hälsningar från Boden

Du får gärna kontakta mig

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna