ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sjötorp  (läst 761 gånger)

2019-07-30, 16:05
läst 761 gånger

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
I boken Lyrestads kommun och församling sidan 265 nämns att det finns en släktutredning gjord ca 1774 i samband med en tvist om äganderätten till Sjötorp. Eftersom jag härstammar från åboen Lars Larsson så undrar jag om någon vet var man kan finna denna utredning.


Hälsningar
Gerd Johansson
Gerd Johansson
Tråvad

2019-07-30, 18:57
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Står det ingen källa i boken?

Det låter som något som borde varit uppe vid tinget, och alltså kan återfinnas i domboken.

Lyrestads socken ligger i Vadsbo härad, där det ingår i Hova tingslag. Men dess domböcker från den tiden finns inte på nätet. Du får alltså besöka landsarkivet i Göteborg om du vill läsa dem.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-07-31, 17:20
Svar #2

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil

Nej, tyvärr stod det ingen källa, det var det första jag kollade. I kapitlet står det att åboarna vid olika tillfällen lämnade skrivelser till kungen. Den senaste det finns citat ifrån var år 1742 då min ana var med och skrev, under enligt boken. År 1773 blev det en ny ägare och året efter skrev de till kungs igen. Nu är inget cictat med utan författaren skriver citat "Det blev en ordentlig utredning och ett underbart dokument fick släktforskaren i sin hand. I detalj berättas hur Sjötorps åbor från första generationen till dåvarande år 1774 var släkt med Oluf Jönsson och med varandra" slut citat. Olof Jönsson var son till den förste nybyggaren i Sjötorp (enligt s 256 i Lyrestadsboken.


Jag har också haft tankarna mot domboken och/eller att söka i  något arkiv för Kunglig Majestät. Men jag tänker nog först försöka få kontakt med Lyrestads hembygdsförening, de kanske vet något om källan till uppgifterna.

Gerd Johansson
Tråvad

2019-07-31, 18:37
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om de skrev till Kungl. Maj:t, så är det troligt att det gick via länsstyrelsen. Och även om man skrev direkt till Kungl. Maj:t, så var det säkert länsstyrelsen som fick uppdraget att utreda det hela.

Länsstyrelsen hade två avdelningar vid den här tiden, landskontoret och landskansliet.

Landskontoret hade hand om skatteuppbörden och allt som hade med kronans ekonomi att göra, bl.a. förvaltningen av kronogårdar. Men eftersom detta tydligen inte är en kronogård, så är det troligare att det var landskanliet som handlade ärendet.

Dessvärre är landskansliets arkivförteckning helt tom i Nationella Arkivdatabasen (NAD). Den finns alltså bara på papper i landsarkivet.

Landskontorets arkivförteckning finns däremot i NAD, men det är som sagt inte troligt att det finns något där - men säker kan man aldrig vara när det gäller den statliga byråkratin...  :) Eventuellt skulle det kunna finnas något i serien GVg, även om det inte ser så ut när man granskar innehållsbeskrivningen för de enskilda volymerna.

Om du besöker landsarkivet, så börja med att söka bland supplikerna samt inkomna och avgående brev i landskansliet. Finns det inget där, så gör samma sak med landskontoret.

Men börja med att söka här:

Personregister över skrivelser till Kungl. Maj:t.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-07-31, 18:57
Svar #4

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Tack för ditt utförliga svar Jörgen! Det finns fortfarande mycket nytt att lära sig trots att jag har hållit på med släktforskning i många många år. Det är ju det som fortfarande gör det hela så spännande att det finns så mycket alternativa källor att utforska. Det är ju bara det att få en anledning att göra det (som nu) som man kommer till skott.


Jag har precis skickat ett mail med frågan till Lyrestads hembygdsförening. Det är ju de som gav ut boken en gång i tiden (1974). Kanske de har arbetsmaterial kvar även om det var olika författare till olika avsnitt.


Tack än en gång för ditt tips.


MVH
Gerd Johansson
Gerd Johansson
Tråvad

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna