ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sven Vastesson och Maria Nannesdotter  (läst 418 gånger)

2019-07-29, 10:41
läst 418 gånger

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 270
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 20:41
    • Visa profil
Hej,

Jag håller på att gå igenom Tidersrums kyrkböcker när jag sprang på Sven Vastesson som dog 1731-11-19 i Mosshult 89 år gammal.
Tänkte att Vaste är ju inte så vanligt och jag hade sett hans namn tidigare.

Det vigs ett par Sven Vastesson och Karin Nilsdotter 1714-02-07 där Sven kommer från Dämstugan och bägge är omgifta.
Det vigs  en Sven Vastesson och Maria Nannesdotter i Norra Vi 1673-10-26 Han från Målatorpet och hon från Lidhult.
Såg sedan att en Maria Nannesdotter dör 1713-05-21 i Tidersrum utan närmre placering och är då 70 år.
Tänkte att detta borde väl vara samma Sven Vastesson och Maria Nannesdotter. Men för att vara säker sökte jag på nätet för att se om jag kunde hitta mera info.
Hittar ett dop där Sven är fadder och då är denna från Lodhult i Norra Vi. Vidare så finns ett inlägg 2014-12-19 där Sven Vastesson ev skulle ha en hustru Brita Hansdotter och dessa ev skulle vara föräldrarna till en Dordi född ca 1671
Det kanske kan stämma att Sven varit gift 3 ggr antingen med en Brita Hansdotter före vigseln med Maria eller efter vigseln med Karin. Men datum stämmer inte i så fall.

Tänkte sedan kolla upp Maria Nannesdotter vilket inte heller är så vanligt namn.
Hittar då en sida som anger att Maria skulle vara gift med en Anders Hansson och dessa skulle då vara föräldrarna till Hans Andersson född 1662 och död 1729 vilket är intressant för denne Hans är min ana som jag inte hittat föräldrarna till.
Men något måste ju vara fel för denna Anders Hansson dör, enl sidan, 1704 i Tidersrum, under samma period som Sven borde varit gift med sin Maria Nannesdotter.

Så finns det flera Sven Vastesson och flera Maria Nannesdotter? Om inte var är riktigt om dessa personer?

/Anders


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna