Jag försöker bena ut släkten från Benarp. Mårten Eskilsson ska enligt uppgift vara född 1676 i råset, son till Eskil Torkelsson och Anna.
Mårten står kyrkoplikt 1701 för att ha lägrat en kvinnfolk som sen fött en dotter. Sen dyker han inte upp förrän mantalslängden 1705, då som boende i Benarp no 2. Var han gifter sig med sin hustru Bengta Åkesdotter vet jag ej, för de finns varken i Äspinge eller Fulltofta kyrkobok. Bengta ska vara född i Häggenäs, Fulltofta 1685.Första barnet i Äspinge är fött 1707.Mårten är boendes i Benarp no 2 i alla fall till 1711, enligt mantalslängden, i Mtl för 1721 har han bytt hemman till Benarp no 1. Mårtens snedsprång verkar inte ha hindrat honom från att bli nämdeman. Har inte hittat något i domboken heller från 1701 om detta.
Mårtens föräldrar Eskil Torkelsson och Anna, verkar flytta runt en del. i Mtl 1669-72 bor de i Råset. I jordeboken 1681 finns Eskil i Benarp no 1 och där blir han boende fram till ca 1704, för 1705 finns han i tågarp no 1, Hörby socken där han dör 1707.
Det finns en osäker uppgift att först hustrun Anna ska ha dött på 1680-talet och han ska ha gift sig med en annan Anna från Ö. Sallerup.
Vad jag letar efter är källor för att verifiera uppgifterna. Också varför Eskil Torkelsson flyttade så ofta.