ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tolkning av siffra  (läst 1126 gånger)

2019-07-28, 06:34
läst 1126 gånger

Utloggad Göran Mendys

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 09:09
    • Visa profil
    • Lokalhistoria i Listers & Villands härad
Hej!
Kan någon ge mig tipps på vad som står här?
Det bör vara en siffra (men givetvis ej säker) och slutet på ordet saknas. Det är ifrån räkenskaper 1679.
Det är troligen skrivet på tyska eftersom flertalet siffror i andra räkenskaper är på tyska.




2019-07-28, 13:28
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
"Tyska" siffror skiljer sig inte från "svenska". Oavsett om man använder den tyska/gotiska skrivstilen (som i Sverige på 1600-talet) eller den latinska skrivstilen (i modern tid), så används nämligen arabiska siffror (eller ibland romerska)...

På bilden kan jag inte se några siffror. Varifrån kommer texten på bilden? "Räkenskaper" säger inte så mycket. Det finns många sådana...  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-07-28, 14:15
Svar #2

Utloggad Göran Mendys

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 09:09
    • Visa profil
    • Lokalhistoria i Listers & Villands härad
Förlåt jag var otydlig.
Siffror skrivs ut i text som eins, zwei o.s.v. Men i detta fall kan jag inte tyda bokstäverna. I sammanhanget hade jag tippat på mellan 15-30. Så vilken typ av räkenskaper är oväsentligt i detta fall.

2019-07-28, 14:23
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5125
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 22:07
    • Visa profil
För att tyda orden vill man gärna ha annan text från samma skribent att jämföra med, det är därför det är inskrivet i forumets ordningsregler att man bör ange källa...

2019-07-28, 14:33
Svar #4

Utloggad Göran Mendys

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 09:09
    • Visa profil
    • Lokalhistoria i Listers & Villands härad
Det är Krigsarkivet, militieräkenskaper.

2019-07-28, 14:49
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Som sagt, räkenskaper finns det många - också i Krigsarkivet...

Det blir lättare att tyda kråkfötterna om man med egna ögon dels kan se i vilket sammanhang texten står, dels kan se hur samma skribent skriver i övrigt på samma sida och helst även andra sidor.

Så kan du ange en exakt källa? Volym och sida, och gärna en direktlänk.

F.ö. är det inte siffror som också kan skrivas med bokstäver, det är tal. Siffror är, liksom bokstäver, skrivtecken...  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna