ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Thomas Ingemansson död 1698?  (läst 856 gånger)

2019-07-26, 12:18
läst 856 gånger

Utloggad Åke Holmkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 12:28
    • Visa profil
Om jag inte har fel så står Thomas Ingemansson och hustrun Lussa på översta raden 1698 och Enkan Lussa på samma rad 1699. Det borde alltså innebära att Thomas dog 1698. Har jag fel så vore jag tacksam för korrektur.

Jag har två frågor i sammanhanget - Vad står det för förnamn framför Thomasson längre ner på samma hushåll, och togs underåriga barn inte upp i mantalslängderna alls?

Det ser ut att stå "Gissell" ... ska det kanske vara en gesäll och inget förnamn?

Thomas borde ha en son som heter Lars och som flyttar till Gammalstorp 1708. Han är alltså troligen underårig när i de här MTL, men som jag räknar så är det bara vuxna - inl. drängar och pigor - som räknas upp här. Men det var kanske olika för olika socknar och/eller tider?

2019-07-26, 16:29
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15323
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:50
    • Visa profil
Thommes Ingemansson, hustru Luße
dräng Olof, piga Gertud
Gisell Thommesson, h Karin
dräng NN, p Sißa Swensdotter

Enkian Luße, Nils yngling
och Matts, p Gertrud
Noch dr Nils Mårtensson
Gisell Thommeß, h Karin, p Sijcca


Gisel är ett mansnamn.

Längden för 1699  är daterad 9 feb 1699.
Den räknar upp de invånare i Ivetofta ”som mantalspenningar bör och kan utgiva och till sina 15 år komna är” (sid 8441).
Barn finns inte med i längderna, men de som är nästan vuxna, 15 år, och de som är för gamla  står med
tillsammans med förklaring till varför de inte räknas.  (drängen Nils  t ex)

2019-07-26, 23:45
Svar #2

Utloggad Åke Holmkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 12:28
    • Visa profil
Stort tack! Gisel har jag aldrig hört förr. Kul med gamla namn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna