ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjo landsförsamling  (läst 697 gånger)

2019-07-22, 20:38
läst 697 gånger

Utloggad Christina Tuvesson Lindaryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 368
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 16:33
    • Visa profil
Min mormors mor Emma föddes i Nybygget under Sjöbonäs i Hjo landsförsamling. Familjen flyttade sedan till soldattorpet under Sjöbonäs. Jag har några funderingar angående detta:


1. När mormors föräldrar gifte sig 1874 står det i kyrkboken för Ljung, Östergötland (där de bosatte sig) att de hade vigts i Hjo landsförsamling. Konstigt nog finns de inte med i vigselboken där. I vilken kyrka ska man anta att de vigdes? Såvitt jag kan se har ju inte landsförsamlingen någon egen kyrka och det är närmare till Grevbäck än till Hjo stad. Å andra sidan står det under Arkivinformation på AD att landsförsamlingen var annexförsamling till Hjo stadsförsamling och Hjo landsförsamling från maj 1873.


2. Finns det någon som känner till Sjöbonäs? Jag får intrycket att det är ett stort gods med vidsträckta marker, men den nuvarande mangårdsbyggnaden verkar tämligen modern. Har det funnits en herrgård där tidigare?


3. Finns det någon torpinventering gjord för området? Jag skulle gärna vilja veta var Nybygget resp soldattorpet låg. Finns till och med något av dem kvar?

2019-07-22, 21:45
Svar #1

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil

Hej!
Du skriver inte några födelseuppgifter och namn mer än Emma, så det är svårt att följa henne.
Fråga 1: Det ser ut som om 1874 saknar blad i Hjo Stadsförsamlings vigselbok. Men Riksarkivet har vigselregister SCB för landsförsamlingen. Det är tyvärr en andrahandskälla, men bättre än ingenting om inte annat står till buds. Där finns två Emma gifta det året. Om någon av dem är Din vet jag förstås inte.
Fråga 2 och 3: Lokala hembygdsföreningar har massor med kunskap om torp och herresäten. Jag har fått mycket hjälp av sådana föreningar, så det är värt ett försök.


Monika W




2019-07-22, 22:00
Svar #2

Utloggad Christina Tuvesson Lindaryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 368
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 16:33
    • Visa profil
Jag har följt henne så gott det går, de finns antecknade 1874 i Hjo landsförsamling Hjo stadsförsamling E:1 sid 66 med uppgift om att de har gift sig i Ljung, E. En koll i vigselboken för Ljung visar att det har LYST i Hjo, men att vigseln skett i Ljung. Jag måste ha tittat i SCB tidigare, för den noteringen kan misstolkas, men frågan kvarstår: vilken kyrka gick folket i Sjöbonäs med omnejd i?


Jag har försökt hitta någon kontakt i Hjo Hembygdsförening, men de har ingen hemsida och jag hittar ingenting. Däremot tycks Grevbäck ha en aktiv dylik. Det är ingen i detta forum som är med i hembygdsföreningen i Hjo?





Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna